لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد آموزش دختران را ضرورتی برای آیندۀ افغانستان خواند


همزمان با بسته‌ماندن مکاتب متوسطه و لیسۀ دختران در افغانستان، مسوول دفتر هماهنگی کمک‌های بشری سازمان ملل متحد (اوچا) در این کشور، دسترسی دختران به آموزش را یک نیاز جدی برای آینده افغان‌ها می‌داند.

ایزابل موسارد کارلسن روز دوشنبه ۱۶ می (۲۶ ثور) در پیامی به مناسب گرامی‌داشت از روز "قابله‌ها" در افغانستان گفت: "دسترسی دختران به آموزش هم یک مسالۀ حقوق بشری است و هم یک ضرورت ملموس برای آینده همۀ افغان‌ها."

خانم کارلسن در پیامی در تویتر گفته است که دختران دانشجوی امروز، داکتران، قابله‌ها، معلمان و انجینران فردا استند.

با آنکه نه ماه از حاکمیت طالبان در افغانستان می‌گذرد، دروازه‌های مکاتب متوسطه و لیسه به روی دانش‌آموزان دختر هنوز هم بسته است و حکومت این گروه برخلاف تعهدات شان به تاریخ سوم حمل، روز نخست سال تعلیمی جدید، یک بار دیگر اعلام کرد که مکاتب دختران برای مدت نامعلوم مسدود باقی خواهد ماند.

در این حال، حکومت طالبان می‌گوید که تلاش‌ها برای نهایی‌کردن طرح بازگشایی مکاتب متوسطه و لیسۀ دختران در این کشور جریان دارد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی این گروه دیروز به خبرنگاران گفت: "موضوع تعلیم دختران زیر بحث است. امیدواری است که این موضوع عنقریب حل شود."

بسته‌ماندن مکاتب متوسطه و لیسۀ دختران در افغانستان واکنش‌های ملی و بین المللی را به دنبال داشته است.

رینا امیری، نمایندۀ ویژۀ وزارت خارجۀ ایالات متحده در امور زنان و حقوق بشر در افغانستان گفته است که طالبان باید به خاطر عقب‌گرد از تعهد شان در مورد آموزش دختران و مسدود نگهداشتن مکاتب متوسطه و لیسۀ دختران به جدیت حسابده قرار داده شوند.

در تازه‌ترین مورد، سازمان حفاظت از کودکان (Save the children) گفت که در ادامۀ بسته‌ماندن مکاتب دختران توسط طالبان، حدود ۸۰ درصد از دانش‌آموزان دختر در این کشور از آموزش محروم مانده اند.

این سازمان به تاریخ ۲۱ اپریل (اول ثور) در گزارشی افزود که از میان ۱.۱ میلیون دانش‌آموز دختر، ۸۵۰هزار تن آنان در حال حاضر به مکتب نمی‌روند.

XS
SM
MD
LG