لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: حدود ۲۰هزار مکتب در افغانستان به روی دانش‌آموزان باز است


همزمان با نگرانی‌ها از بسته‌ماندن مکاتب در افغانستان، وزارت معارف حکومت طالبان می‌گوید که در حال حاضر، حدود ۲۰هزار مکتب دختران و پسران در سراسر این افغانستان به روی دانش‌آموزان باز است.

عزیز احمد رایان، سخنگوی وزارت معارف، روز جمعه ۲۹ اپریل (نهم ثور) با فرستادن پیام نورالله منیر، سرپرست این وزارت به مناسبت هشتم ثور، سالروز پیروزی مجاهدین در افغانستان به خبرنگاران، گفته است هم اکنون، ۱۰ میلیون کودک و جوان به مکتب می‌روند که از این میان، ۲.۷ میلیون آن دختران اند.

با آنکه هشت ماه از حاکمیت طالبان در افغانستان می‌گذرد، دروازه‌های مکاتب متوسطه و لیسه به روی دانش‌آموزان دختر هنوز هم بسته است و حکومت این گروه برخلاف تعهدات شان به تاریخ سوم حمل، روز نخست سال تعلیمی جدید، یک بار دیگر اعلام کرد که مکاتب دختران برای مدت نامعلوم مسدود باقی خواهد ماند.

مقام‌های طالبان هرگز به صورت رسمی توجیهی برای این ممنوعیت ارایه نکرده اند، اما پیش از این، عزیز احمد رایان، و سخنگوی وزارت معارف حکومت طالبان به صدای امریکا گفته بود که بحث‌ها در سطح رهبری این گروه برای بازگشایی مکاتب متوسطه و لیسه دخترانه جریان دارد.

سرپرست وزارت معارف حکومت طالبان افزوده که در حال حاضر، نزدیک به ۲۵۰هزار آموزگار مصروف آموزش در مکاتب اند که از این میان، حدود ۱۰۰هزار آن را زنان تشکیل می‌دهد.

او افزوده که این معلمان زن روزانه به صورت منظم به خاطر تدیریس به مکاتب حاضر می‌شوند. آقای منیر افزوده است: "دروازه‌های تمام پوهنتون‌های کشور به روی محصلان اعم از دختر و پسر مفتوح بوده، معاشات و امتیازات کارمندان اناثیه، صرف نظر از اینکه به وظایف شان به صورت فزیکی حضور دارند یا ندارند، به طور منظم پرداخت می‌شود."

وزارت معارف حکومت طالبان در حالی آمار شاگردان دختر و پسر را که در حال حاضر، مصروف آموزش اند، منتشر کرده است که پیش از این، سازمان حفاظت از کودکان (Save the children) گفته بود که در ادامۀ بسته‌ماندن مکاتب دختران توسط طالبان، حدود ۸۰ درصد از دانش‌آموزان دختر در این کشور از آموزش محروم مانده اند.

این سازمان به تاریخ ۲۱ اپریل (اول ثور) در گزارشی گفته بود که از میان ۱.۱ میلیون دانش‌آموز دختر، ۸۵۰هزار تن آنان در حال حاضر به مکتب نمی‌روند.

صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای اطفال (یونیسف) از ادامۀ بسته‌ماندن مکاتب متوسطه و لیسۀ دختران در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته است که "آموزش و پروش نباید گروگان سیاست" باشد.

پالوما اسکودرو، مدیر حمایت و ارتباطات جهانی یونیسف، ناوقت روز شنبه ۲۳ اپریل (سوم ثور) در دیدار از یک مکتب دختران در کابل گفته است که بیش از یک ماه می‌شود که دختران بالاتر از صنف ششم در افغانستان از حق آموزش محروم شده اند.

این در حالی است که ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر گروه طالبان، در پیام عیدی‌اش که روز جمعه منتشر شد، گفته است که آنان تلاش‌های زیادی را به خاطر قوت بخشیدن جریان تعلیم و تربیه در این کشور انجام داده اند.

رهبر طالبان در بارۀ مسدود ماندن مکاتب متوسطه و لیسۀ دختران اشارۀ نکرده، اما افزوده است: "بخاطر ترویج تعلیمات دینی و عصری در اطراف و اکناف دور دست کشور مکاتب و مدارس را افتتاح نموده و فضای مناسب امنیت را برای پیش‌برد تعلیم فراهم کرده است."

بسته‌ماندن مکاتب دختران در افغانستان واکنش‌های ملی و بین المللی را به دنبال داشته و در تازه‌ترین مورد، رینا امیری، نمایندۀ ویژۀ وزارت خارجۀ ایالات متحده در امور زنان و حقوق بشر در افغانستان، روز گذشته به صدای امریکا گفت که طالبان باید به خاطر عقبگرد از تعهد شان در مورد آموزش دختران و مسدود نگهداشتن مکاتب متوسطه و لیسۀ دختران به جدیت حسابده باشند.

تحت حاکمیت قبلی طالبان، از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱، زنان عمدتاً از حق کار و تحصیل محروم بودند و معمولاً هنگام خروج از خانه مجبور بودند که صورت خود را بپوشانند و با یک محرم شرعی همراه باشند.

XS
SM
MD
LG