لینک های دسترسی

Breaking News

خلیلزاد از خواست ناتو مبنی بر کاهش خشونت طالبان استقبال کرد


نمایندۀ ویژه ایالات متحده در امور مصالحه افغانستان از خواست ناتو مبنی بر کاهش خشونت و مساعد ساختن زمنیه برای مذاکرات از سوی طالبان در آن کشور استقبال کرد.

پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) دیروز (جمعه) با نشر اعلامیه‌ای گفت که "سطح کنونی خشونت طالبان غیر قابل پذیرش است" و از این گروه طالبان خواست تا "فوراً" خشونت را کاهش داده و شرایط را برای مذاکرات مساعد سازد.

زلمی خلیلزاد روز شنبه ۲۵ اپریل (ششم ثور) در رشته‌ پیام‌های در صفحۀ تویترش نگاشته است که از اعلامیۀ ناتو که بر گام‌های کلیدی بعدی متمرکز است و از نظر متحدین امریکا برای صلح و ثبات در افغانستان ضروری است، استقبال می‌کند.

آقای خلیلزاد با اشاره به نکات کلیدی اعلامیه‌ای ناتو گفته است که این پیمان همچنان از رهبران سیاسی افغان خواسته است که به بحران سیاسی در این کشور پایان داده و نیز حکومت افغانستان و طالبان برای رهایی زندانیان سریعتر گام‌ بردارند.

او افزوده است: "ترقی افغانستان یا گیرماندن در جنگ، بیچارگی و بیماری، این همه بستگی به این دارد که جناح‌ها با چه فوریت و چه نیتی به این اقدامات پاسخ می گویند."

به گفته آقای خلیلزاد توافقنامه ایالات متحده و طالبان یک فرصت تاریخی را به افغانستان فراهم کرده و "امریکا با متحدین‌اش از رهبران سیاسی افغان می‌خواهند تا کشور و مردم شان را در اولویت قرار دهند".

مذاکرات میان محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان و عبدالله عبدالله، رییس پیشین اجراییه افغانستان از چندین هفته به این‌سو ادامه دارد و تا اکنون نتیجۀ‌ٔ‌ مطلوبی را در پی نداشته است.

ناتو و ایالات متحدۀ امریکا در حالی خواستار آتش‌بس و کاهش خشونت از سوی طالبان در افغانستان اند که این گروه روز گذشته پیشنهاد رییس جمهور غنی برای برقراری آتش‌بس در این کشور را رد کرد.

آقای غنی هفته گذشته در پیامی به مناسبت فرا رسیدن رمضان بار دیگر از طالبان خواست که به احترام این ماه و در شرایطی که کروناویرس در سراسر این کشور شیوع یافته است "به صدای صلح و آتش‌بس لبیک بگویند".

XS
SM
MD
LG