لینک های دسترسی

Breaking News

تاکید سازمان گزارشگران بدون مرز بر آغاز مذاکرات صلح


سازمان گزارشگران بدون مرز و فدارسیون نهادهای ژورنالیستان و رسانه‌های افغانستان با آغاز کمپاین "بدون تضمین آزادی رسانه‌ها، صلح عادلانه و پایدار ممکن نیست" تاکید کردند که حکومت افغانستان و طالبان مذاکرات صلح را با سرعت آغاز کنند.

رضا معینی، مسوول سازمان گزارشگران بدون مرز برای افغانستان و ایران روز چهارشنبه ۱۸ سپتمبر (۲۷ سنبله) گفت که جامعه مدنی و رسانه‌های افغانستان می‌توانند پیش‌شرط های را برای مذاکرات صلح مشخص کنند.

او افزود: "بدون شک هیچ صلح و هیچ قراردادی که ۱۸ سال تلاش و کوششی را که خون‌های بسیاری بالای آن رفته اگر بتواند نقض کند، آن صلح، نه صلح عادلانه است و نه صلح پایدار".

آقای معینی تاکید کرد که صلح بر مبناهای بین‌المللی، ضامن حقوق، امنیت و دستاوردهای ۱۸ سالۀ افغانستان باشد.

همچنان به گفتۀ مسوول سازمان گزارشگران بدون مرز برای افغانستان و ایران، تعهد جوانب به ویژه طالبان به حفاظت از آزادی رسانه‌ها و خبرنگاران، رعایت حقوق بین‌المللی بشردوستانه و در صدر آن کنوانسیون‌های ژنیو، پیش شرط مذاکرات صلح باید قرار بگیرد.

آقای معینی گفت که طالبان باید تعهدشان را به این کنوانسیون‌ها باید به صورت علنی اعلام کنند "اهمیت این برای ما خبرنگاران و رسانه‌ها این است که در این کنوانسیون روزنامه نگاران و رسانه‌ها به عنوان افراد و اماکن غیرنظامی اعلام شده است".

در متن فراخوان مشترک سازمان گزارشگران بدون مرز و فدارسیون نهادهای ژورنالیستان و رسانه‌های افغانستان، از "عدم شفافیت در مذاکرات صلح، مذاکرات مخفیانه قدرت‌های بزرگ و پنهان کردن نتایج این مذاکرات از افکار عمومی" نگران‌کننده توصیف شده است.

XS
SM
MD
LG