لینک های دسترسی

Breaking News

ادعای روسیه مبنی بر تصرف کامل شهر کراسنی لیمان در شرق اوکراین


یک تصویر ماهواره‌ای ساختمان‌های آسیب دیده در جاده‌ای واقع در منطقهٔ لیمان اوکراین
یک تصویر ماهواره‌ای ساختمان‌های آسیب دیده در جاده‌ای واقع در منطقهٔ لیمان اوکراین

اردوی روسیه روز شنبه ۲۸ می (هفتم جوزا)‌ ادعا کرد که قوای آن کشور شهر لیمان در شرق اوکراین را که مرکز اصلی خط راه آهن در منطقه دونتسک است، تصرف کرده است.

وزارت دفاع روسیه با نشر یک اعلامیه‌ای که در آن نام روسی منطقهٔ لیمان نیز ذکر شده است گفت" در پی اقدامات مشترک واحد‌های شبه نظامیان جمهوری خلق دونتسک و نیروهای مسلح روسیه، شهر کراسنی لیمان به طور کامل از چنگ ملی گرایان اوکراینی آزاد شد."

تصرف منطقهٔ لیمان زمینه را برای روسیه فراهم خواهد کرد تا مرحله بعدی تهاجم خود را در منطقه دونباس آغاز نماید. این شهر در ۴۰ کیلومتری غرب منطقهٔ سیورودونتسک موقعیت دارد. این منطقه بزرگترین شهر دونباس می باشد و هنوز هم در کنترول نیروهای اوکراینی قرار دارد.

سیورودونتسک به عنوان مرکز اصلی تهاجم روسیه محسوب می شود که هم اکنون تحت حملات شدید قرار دارد. والی منطقه لوهانسک روز جمعه ۲۷ می (ششم جوزا)‌گفت که نیروهای روسیه وارد سیورودونتسک شده اند.

از سوی دیگر وزارت دفاع بریتانیا روز شنبه گفت:" در صورتیکه روسیه موفق به تصرف این مناطق شود، احتمالاََ این برای روسیه یک دست آورد مهم سیاسی خواهد بود و این [دست آورد] می تواند به مردم روسیه به مثابهٔ یک توجیه تهاجم نظامی [روسیه بر اوکراین] به تصویر کشیده شود. "

اما مقام های اوکراینی تا حال از تصرف این منطقه توسط نیروهای روسی تبصره نکرده اند.

آزمایش میزایل مافوق سرعت صوت

همزمان با افزایش حملات روسیه بر اوکراین، نیروهای روسیه روز شنبه ۲۸می ( هفتم جوزا) از آزمایش موفق آخرین نوع میزایل کروز هایپرسونیک بنام زیرکون "Zircon" خبر داد.

وزارت دفاع روسیه می گوید که این میزایل از کشتی ادمیرال گورشکوف که در بحیره بارنتس مستقر می باشد پرتاپ شد و توانست هدفی را که در ۱۰۰۰کیلو متری بحیره سفید در قطب شمال قرار داشت، به طور " موفقانه" مورد هدف قرار دهد.

وزارت دفاع روسیه افزود که آزمایش این میزاییل به عنوان بخشی از " آزمایش تسلیحات جدید" می باشد که در حال انجام است.

نخستین آزمایش میزاییل کروز هایپرسونیک زیرکون در اکتوبر ۲۰۲۰ میلادی صورت گرفت و ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه،‌ آزمایش این نوع مزاییل را " یک رویداد بزرگ" توصیف کرده بود. آزمایش های بعدی این نوع سلاح پیشرفته از کشتی تحت البحری نیز صورت گرفته است.

آخرین آزمایشات میزایل های مافوق صوت در حالی توسط روسیه انجام شده است که مسکو ادعا می کند که پس از تهاجم بر اوکراین ساحات زیادی به تصرف خود آورده است.

سرعت این مزایل بین پنچ تا ده برابر بیشتر از سرعت صوت می باشد که قدرت برد حد اکثر آن به ۱۰۰۰ کیلو متر میرسد.

مسکو در ماه مارچ اعلام کرد که برای اولین بار در جنگ اوکراین از میزایل مافوق صوت کینزال ( Kinzhal) یا خنجر کار گرفت، میزایلی که به گفتهٔ مقام های روسیه از دقت بالای برای هدف تعیین شده، برخوردار است.

رییس جمهور پوتین این میزایل ها را به عنوان سلاح های " شکست ناپذیر" جدید روسیه توصیف کرد.

XS
SM
MD
LG