لینک های دسترسی

Breaking News

مذاکرات صلح قطر؛ عبدالله و ملا برادر به انعطاف‌پذیری و تحمل تاکید کردند


پس از ماه‌ها بن‌بست در گفتگوهای صلح و تشدید جنگ در افغانستان، گفتگوها میان نمایندگان حکومت افغانستان، چهره‌های سیاسی و هیات مذاکره‌کنندۀ گروه طالبان در قطر آغاز شد.

در این نشست عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان و ملا عبدالغنی برادر، رییس دفتر سیاسی طالبان در قطر به نمایندگی دو طرف سخنرانی کردند.

آقای عبدالله در مراسم افتتاح این نشست دو روزه گفت که رسیدن به صلح و اهداف بلند نیاز به انعطاف، هم‌دیگرپذیری، تحمل و برداشت دارد.

آقای عبدالله افزود که پس از مشوره با رهبری حکومت و چهره‌­های سیاسی به دوحه آمده است. او همچنین گفت: "پیام همه یکی است که مشکل افغانستان راه حل نظامی ندارد و باید تمام انرژی و توان برای رسیدن به یک راه حل سیاسی برای قطع جنگ و طرح یک آیندۀ مشترک برای مردم افغانستان متمرکز گردد."

رییس شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان هشدار داد که اگر مذاکرات صلح با توجه به خواست­‌های شهروندان این کشور به نتیجه نرسد "جنگ طولانی­‌تر" خواهد شد.

او همچنین گفت که هیات مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان "صلاحیت و صلابت" را به نمایند‌گی از مردم این کشور دارد تا روی تمام مسایل به شمول اقدامات بعدی که برای رسیدن به یک فیصله نهایی نیاز است، مذاکره کند.

آقای عبدالله از هیات مذاکره‌کنندۀ گروه طالبان خواست که از حاشیه‌­ها بگذرد و روی "متن مشکل" بحث کند.

در این حال، ملا عبدالغنی برادر، رییس دفتر سیاسی طالبان در قطر در این نشست گفت که برای رسیدن به "آرامش" باید به منافع و ارزش­‌های مردم افغانستان اهمیت داده شود.

ملا برادر افزود: "ما اگر می­‌خواهیم اهداف بلند را به دست آوریم باید از جزییات بگذریم. تحمل و برداشت داشته باشیم. بی باوری و بی اعتمادی باید پایان یابد."

او تاکید کرد که هیات آنان تلاش می­‌کند تا مذاکرات صلح نتایج مثبت را به دنبال داشته باشد.

هیات متشکل از نمایندگان حکومت و چهره‌های سیاسی به ریاست عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان روز گذشته برای گفتگو با هیات طالبان عازم قطر شدند.

XS
SM
MD
LG