لینک های دسترسی

Breaking News

لاوروف به غرب:‌ خطر جنگ جهانی سوم 'واقعی' است


سرگی لاوروف، وزیر خارجهٔ روسیه، هشدار داده است که جنگ سوم جهانی یک خطر 'واقعی' و غرب نمی تواند آنرا دست کم بگیرد
سرگی لاوروف، وزیر خارجهٔ روسیه، هشدار داده است که جنگ سوم جهانی یک خطر 'واقعی' و غرب نمی تواند آنرا دست کم بگیرد

روسیه قبل از نشست روز سه‌شنبه ۲۶ اپریل (ششم ثور) میان امریکا و متحدانش بر سر ارسال تسلیحات بیشتر به اوکراین، در مورد خطر "واقعی" آغاز جنگ جهانی سوم هشدار داده است.

سرگی لاوروف، وزیر خارجهٔ روسیه، در گفتگو با خبرگزاری‌های روسی هشدار داد که خطر جنگ جهانی سوم "جدی" است و از عملکرد کیف برای "بر هم زدن مذاکرات صلح" نیز انتقاد کرد.

خبرگزاری فرانس پرس از قول لاوروف گزارش داده است: "این [خطر وقوع جنگ جهانی سوم] واقعی است. شما نمی‌توانید آنرا دست‌کم بگیرد."

مسکو در حالی چنین هشدار می‌دهد که قرار است لوید آستن، وزیر دفاع امریکا،‌ روز سه‌شنبه در پایگاه هوایی رامشتاین آلمان برای هماهنگی افزایش کمک‌های امنیتی غرب به اوکراین نشستی را میزبانی کند.

پس از تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین، موجی از کمک‌های نظامی کشور‌های غربی به اوکراین سرازیر شد تا کیف بتواند در برابر قوای روسی از خود دفاع کند. با آنهم، کشور‌های غربی به دلیل ترس از درگیری با روسیهٔ مجهز به سلاح هسته‌ای، تمایلی به تعمیق مشارکت خود در جنگ اوکراین نداشته اند.

ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین، از ماه‌ها به این‌سو از متحدین غربی خود خواهان تسلیحات سنگین به شمول توپخانه و جت‌های جنگی شده است و تعهد کرده است که در صورت فراهم‌آوری تسلیحات مورد نیاز، نیروهای کشورش قادر خواهند شد تا جریان جنگ را تغییر بدهند.

به گزارش خبرگزاری فرانس پرس، حال به نظر می‌رسد که خواست‌های رییس جمهور زیلینسکی موثر واقع شده و با وجود اعتراضات مسکو،‌ شماری از کشورهای عضو ناتو متعهد شده اند تا طیف وسیعی از تسلیحات و تجهیزات ثقیل را برای اوکراین فراهم کنند.

وزیران خارجه و دفاع ایالات متحده در جریان سفرشان به کیف از کمک نظامی ۷۰۰ میلیون دالری امریکا به اوکراین خبر دادند که با این حساب، از آغاز تهاجم روسیه، امریکا تا حال تقریباً ۳.۴ میلیارد دالر کمک نظامی را برای اوکراین تعهد کرده است.

آقای آستن پس از دیدار با رییس جمهور اوکراین در کیف، پایتخت آن کشور، به خبرنگاران گفت که اگر اوکراین "تجهیزات درست" در دست داشته باشد، می‌تواند در جنگ بر ضد روسیه پیروز شود. او گفت: "نخستین گام برای پیروزی این است که باور داشته باشید می توانید برنده شوید. آنان [اوکراینی‌ها] باورمند اند که برنده می‌شوند."

در نشست امنیتی که قرار است در پایگاه هوایی رامشتاین آلمان برگزار شود، ایالات متحده، ۴۰ کشور را دعوت کرده است تا در مورد فراهم‌آوری تسلیحات بیشتر برای اوکراین صحبت شود.

خبرگزاری فرانس پرس گزارش داده است که پس از ختم جنگ، حصول اطمینان از تامین امنیت طولانی مدت اوکراین یکی از بحث‌های این نشست است.

در این نشست،‌ علاوه بر کشور‌های اروپایی، نماینده‌های آسترالیا و جاپان نیز اشتراک خواهند کرد، زیرا این کشور‌ها ترس دارند که مبادا پیروزی روسیه در جنگ اوکراین،‌ چین را نیز ترغیب کند تا به خاطر جاه طلبی‌های خود، دست به کار شود.

پس از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین،‌ فنلند و سویدن که به صورت سنتی کشور‌های بی‌طرف بوده اند، حال تلاش دارند تا پیوستن به عضویت ناتو را بررسی کنند.

XS
SM
MD
LG