لینک های دسترسی

Breaking News

مظاهرۀ سادات در باميان در واكنش به اظهارات رولا غنی


مظاهره کنندگان از حکومت افغانستان خواستند نام آنان به عنوان یک قوم مستقل در تذکره‌های الکترونیک ذکر شود.
مظاهره کنندگان از حکومت افغانستان خواستند نام آنان به عنوان یک قوم مستقل در تذکره‌های الکترونیک ذکر شود.

صدها تن از معترضین سادات، امروز(جمعه، ۱۱ جوزا) در ولایت بامیان، در واکنش به اظهارات رولا غنی، بانوی اول افغانستان، تظاهراتی را راه اندازی کردند.

معترضین خشمگین با سردادن شعارهای "مرگ بررولا غنی" گفتند که او، به خاطر اظهارات اخیرش مبنی بر اینکه سادات نمی‌تواند به عنوان یک قوم در تذکره‌های الکترونیک یاد شود؛ باید از آنان معذرت خواهی نماید.

رولا غنی، بانوی اول افغانستان هفته گذشته در یک برنامه‌ای تلویزیون طلوع گفت که سادات یک قوم واحد نیست بلکه در میان اقوام دیگر افغانستان حضور دارد.

مظاهره کنندگان سادات دربامیان، با خوانش قطع نامه‌ای سه مادۀ از حکومت خواستند که نام آنان به عنوان یک قوم مستقل در تذکره‌های الکترونیک ذکر شود در غیر آن تذکره نخواهند گرفت.

سیدهادی طوغیان، یکی از سادات معترض گفت "این مظاهره به خاطر هویت طلبی سادات است و به خصوص به خاطر اظهارات بانو رولا غنی که گفته سادات یک قوم نیست. سادات یک قوم مشخص است وباید در تذکره های برقی نیز نام قوم ما مشخص گردد".

تا کنون دفتر رولا غنی، بانوی اول کشور به این تظاهرات در بامیان، واکنش نشان نداده است.

در افغانستان، چهارده قوم که در قانون اساسی این کشور ذکر شده، در تذکره های الکترونیک درج گردیدند.

روند توزیع تذکره‌های الکترونیک حدود دوماه پیش از سوی ریاست جمهوری افغانستان آغاز شد؛ اما به دلیل ذکر واژه "افغان" در این تذکره‌ها، آغاز روند توزیع آن با مخالفت شماری از مقام‌های حکومتی به شمول رئیس اجرائیه مواجه شد.

به دلیل همین مخالفت‌ها، این روند به کندی به پیش می‌رود.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG