لینک های دسترسی

Breaking News

بروز مجدد اختلاف میان غنی و عبدالله در مورد توزیع تذکرۀ برقی


نزدیک به دوماه از تائید قانون ثبت احوال نفوس از سوی شورای ملی، روند توزیع تذکره‌های الکترونیک آغاز نشده است.
نزدیک به دوماه از تائید قانون ثبت احوال نفوس از سوی شورای ملی، روند توزیع تذکره‌های الکترونیک آغاز نشده است.

ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد که روند توزیع تذکره های برقی به زودی آغاز می شود، اما ریاست اجراییه با نشر یک اعلامیه خواهان تاخیر توزیع تذکره های برقی شده است.

دوا خان مینه پال، معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان، به صدای امریکا گفت که سیستم بیومتریک بالای رئیس جمهور محمد اشرف غنی، بانوی اول، رولا غنی، محمد سرور دانش، معاون دوم رئیس جمهور افغانستان تطبیق شده است تا پس از آن تذکره های برقی به دست بیاورند.

به گفتۀ آقای مینه پال، سایر مقامات ارشد حکومت افغانستان نیز پس از سپری کردن سیستم بیومتریک، تذکره های برقی به دست خواهند آورد.

اما عبدالله عبدالله، رئیس اجراییه حکومت افغانستان، خواستار به تعویق افتیدن این روند شده است.

ریاست اجرائیه افغانستان گفته است که برای توزیع تذکره‌های الکترونیک باید "اجماع ملی و توافق همگانی" وجود داشته باشد.

در خبرنامه‌ای منتشر شده از سوی ریاست اجرائیه، آمده است که توزیع تذکره‌های الکترونیک نیاز به "بحث و دقت بیشتر" دارد.

بربنیاد این خبرنامه، ریاست اجرائیه افغانستان برای "جلوگیری از اختلافات بیشتر" و دستیابی به توافق جمعی در مورد توزیع تذکره‌های الکترونیک خواستار "معطل شدن" این روند شده است.

ریاست اجرائیه گفته است که عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیه روز شنبه با محمداشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در پیوند به توزیع تذکره‌های الکترونیک گفتگو خواهد کرد.

در خبرنامۀ ریاست اجرائیه افغانستان آمده است"قضیه توزیع تذکره‌های الکترونیک باید در سطح دولت افغانستان به بحث گرفته شود و حل گردد".

برخی رسانه‌های افغانستان خبرهای را مبنی بر آغاز روند توزیع تذکره‌های الکترونیک به روز یکشنبه هفته پیشرو، نشر کرده اند.

در همین حال، دواخان مینه پال، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت که از دیروز پنجشنبه تا اکنون، بایومتریک شخصیت‌های سیاسی جریان دارد.

آقای مینه پال افزود که روز گذشته رئیس جمهورغنی، بانوی نخست و معاون دوم ریاست جمهوری برای اخذ تذکرۀ برقی، بایومتریک شدند و امروز نیز شماری از شخصیت‌های سیاسی و مقام‌های دولتی برای اخذ تذکره، مرحلۀ بایومتریک را سپری می‌کنند.

به گفته آقای مینه پال، اداره توزیع تذکره‌های الکترونیک به زودی این روند را رسمأ آغاز خواهد کرد.

روح الله احمدزی، سخنگوی توزیع تذکره‌های الکترونیک وزارت امور داخلۀ افغانستان ، در صحبت با رادیو آشنا – صدای امریکا تائید کرد که وسایل توزیع تذکره‌های الکترونیک به هدف آزمایش به ارگ ریاست جمهوری انتقال یافته است.

آقای احمدزی گفت" فقط وسایل ما در ارگ ریاست جمهوری به منظور تست برده شده و همکاران ما از لحاظ فنی و تخنیکی روی آن کار دارند، انشالله جزئیات نهایی را بعدأ با شما شریک می‌سازیم".

آقای احمدزی گفت که برای آغاز روند توزیع تذکره‌های الکترونیک "آمادگی‌های فنی و تخنیکی" اتخاذ شده است؛ اما او افزود که هیچ تاریخی برای آغاز این روند، تعیین نشده است.

سخنگوی اداره توزیع تذکره‌های الکترونیک وزارت امور داخلۀ افغانستان، در مورد خبرهای مبنی بر ثبت نام رئیس جمهور، بانوی اول و معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان برای اخذ تذکرۀ الکترونیک، جزئیات ارائه نکرد.

توزیع تذکره‌های الکترونیک در افغانستان، به یک مسأله جنجالی مبدل شده است.

محمداشرف غنی، رئیس جمهورافغانستان طی فرمان تقنینی در مادۀ شش قانون ثبت احوال نفوس تعدیل وارد کرد و کمیسیون مشترک ولسی جرگه و مشرانو جرگه نیز آنرا تائید نمود که بربنیاد آن، واژه اسلام و افغان در قانون ثبت احوال نفوس اضافه شد.

اما هنوز هم تعدادی از اعضای ولسی جرگه با ایجاد تعدیل در مادۀ شش قانون ثبت احوال نفوس مخالف اند به همین دلیل پس از نزدیک به دوماه از تائید این قانون از سوی شورای ملی، روند توزیع تذکره‌های الکترونیک آغاز نشده است.

XS
SM
MD
LG