لینک های دسترسی

Breaking News

صالح: طرح حکومت موقت 'طرح شیطانی' است 


امرالله صالح، معاون اول رییس جمهور افغانستان می‌گوید نوشتهٔ به اصطلاح طرح راه صلح و حکومت شراکتی کار حامیان تروریست‌ها بوده و پروژهٔ تفرقه و تضعیف افغانستان است.

آقای صالح در صفحهٔ فیسبوک‌اش مطلبی را زیر عنوان "مسیر ابلیس" نوشته و گفته است که نیت این "طرح شیطانی" "بد و نفاق افگنانه" است.

امرالله صالح نگاشته است که بر اساس این طرح پشتون‌ها باید وادار ساخته شوند تا طالبان را به عنوان یگانه ساختار سیاسی و آدرس سیاسی خویش بپذیرند.

او مدعی شده است که این همان طرحی است که اردوی پاکستان آنرا در دههٔ‌ ۹۰ میلادی تهیه کرده بود.

او نوشته است: "به عباره ای دیگر [هدف این طرح] مبدل ساختن ساحات جنوب و شرق افغانستان به زون نفوذی – حیاط خلوت و یا به اصطلاح وطنی پس خانه حاکمیت راولپندی [است]."

آقای صالح با بیان جزییات این نوشته گفته است که بر اساس آن، ۵۰ در صد قدرت به شمال می‌رسد که میکانیزم تقسیم آن مبهم و پیچیده است و هدف آن مبدل ساختن شمال به زون منازعه و کشمکش‌ قومی است.

او تحلیل کرده است که بر اساس این پیشنهاد در شمال افغانستان باید گروه‌ها با هم بجنگند تا یکی از آنان غالب شود و اگر چنین نشود باید از طالبان کمک بخواهند.

آقای صالح گفته است که براساس این طرح رییس جمهور منحیث فرد اول با صلاحیت نه بلکه به یک آدم مصلح و خیرخواه و بی قدرت مبدل می‌شود که در صورت نیاز از یک جانب طرفداری کند.

معاون اول رییس جمهور افغانستان نوشته است: "این طرح افغانستان را فاقد مرکزیت بیروکراتیک و سیاسی می‌سازد و برای تمام کشورهای ذیدخل و ذینفع یک زون نفوذی ایجاد می نماید."

بر اساس این طرح، شورای ملی افغانستان لغو می‌گردد و به خاطر دلجویی از وکلا، معاشات شان برای مدتی پرداخته خواهد شد.

آقای صالح گفته است که بر اساس این طرح، مردم مجبور می‌شوند افرادی را منحیث نمایندگان شان انتخاب کنند که از قبل توسط طالبان و طرف های دیگر معرفی شده اند و مردم در انتخاب و تعیین کمیتهٔ گزینش هیچ نقشی نخواهند داشت.

با آنکه تا اکنون این طرح به گونهٔ رسمی از سوی هیچ گروهی پیشنهاد نشده است، اما شیر محمد عباس ستانکزی، معاون هیات مذاکرهٔ کنندهٔ طالبان هفتهٔ گذشته گفت که رییس جمهور افغانستان باید قدرت را به یک حکومت موقت انتقال دهد.

او گفت که رییس جمهور غنی "یگانه مانع" صلح است و باید استعفا کند.

اما، محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان گفته است که حکومت موقت منتج به خونریزی در این کشور می‌شود.

این در حالی است که میررحمان رحمانی، رییس ولسی جرگهٔ افغانستان گفته است که این طرح به دسترس وی قرار گرفته است و او از آن استقبال می‌کند. با آنهم آقای رحمانی گفته است که در آن کمی و کاستی‌های وجود دارد.

در انتقاد به این اظهارات آقای رحمانی، مریم سما، عضو ولسی جرگه آنرا خلاف منافع ملی افغانستان خواند.

او رییس ولسی جرگه را متهم کرد که گویا به دستور گروه یا کشور خارجی بر ضد منافع مردم افغانستان صحبت می‌کند.

این در حالی است که محمد جواد ظریف، وزیر خارجهٔ ایران نیز در جریان ملاقات با ملا عبدالغنی برادر، رییس هیات مذاکره کنندهٔ‌ طالبان، خواستار ایجاد حکومت همه‌شمول در افغانستان شد.

پیش از این، شارژدافیر سفارت امریکا در کابل گفته بود که ایالات متحده از ایجاد حکومت موقت در افغانستان طرف‌داری نکرده و از تشکیل آن پشتیبانی نخواهد کرد.

راس ویلسن به تاریخ ۱۳ جنوری (۲۴ جدی) در رشته پیام‌هایی در صفحۀ تویترش نگاشته بود: "ما از دولت موقت طرف‌داری نکرده‌ایم و ایالات متحده نیز از آن طرف‌داری نمی‌کند."

XS
SM
MD
LG