لینک های دسترسی

Breaking News

حصول بیش از ۱۰۰ میلیارد دالر از شاهزادگان متهم به فساد در عربستان


شهزادگان توقیف شده، در یک هوتل مجلل در ریاض نگهداری شدند
شهزادگان توقیف شده، در یک هوتل مجلل در ریاض نگهداری شدند

لوی سارنوال عربستان سعودی میگوید دولت شاهی آن کشور توانسته است از ثروتمندان و مقاماتی که در پیوند به اتهامات فساد دستگیر شده بودند، به ثروتی بیش از ۱۰۰ میلیارد دالر دست یابد.

شیخ سعود المجیب، لوی سارنوال عربستان سعودی، به روز سه شنبه گفت که ارزش مجموعی معاملاتی که در ازای آزادی این توقیف شدگان صورت گرفته، "به بیش از ۴۰۰ میلیارد ریال میرسد" که معادل با ۱۰۶ میلیارد دالر امریکایی میشود. المجیب افزود که این ثروت به اشکال مختلف، از جمله به گونۀ املاک، تأسیسات تجارتی، امنیتی، نقدی، و سایر انواع دارایی ها، حصول خواهد شد.

در صورتی که دولت شاهی عربستان سعودی بتواند این دارایی هنگفت را از چهره های برجستۀ متهم به فساد موفقانه به دست آرد، برایش عاید بزرگی خواهد بود. دولت عربستان اخیراً به دلیل تقلیل بهای نفت، یک اندازه کاستی های مالی را متحمل شده است. کسر بودجۀ عربستان سعودی در سال روان، حدود ۱۹۵ میلیارد ریال پیشبینی شده است.

از سوی دیگر، اعلان موافقت بر حصول این همه دارایی از شاهزادگانی که چندی پیش به اتهام فساد توقیف شدند، به مثابۀ یک پیروزی سیاسی برای شهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، پنداشته میشود. شهزاده محمد در ماه نوامبر گذشته گفته بود که از شاهزادگان متهم به فساد، در ازای آزاد ساختن و مسدود کردن دوسیه های فساد شان، حدود ۱۰۰ میلیارد دالر برای دولت حصول خواهد کرد.

در آغاز کمپاین ضد فساد که از سوی شهزاده محمد آغاز گشت، ده ها مقام عالیرتبه و سرمایه گذار دستگیر شدند که بسیاری از آنان در هوتل مجلل ریتز- کارلتون شهر ریاض تحت بازجویی قرار داده شدند.

در میان آنان، یکی هم الولید بن طلال، میلیاردر سعودی بود که نوۀ عبدالعزیز آل سعود مؤسس سلطنت عربستان سعودی میباشد. وی چند روز پیش با دولت روی پرداخت پول، موافقت کرد و از بند رها گردید.

لوی سارنوال عربستان سعودی میگوید که با ۵۶ تن از توقیف شدگان هنوز بر پرداخت پول و یا ثروت، توافقی صورت نگرفته و آنان اکنون هم در توقیف اند.

مقامات عربستان سعودی میگویند که انتظار میرود برخی از دوسیه ها، به محاکم راجع شوند.

XS
SM
MD
LG