لینک های دسترسی

Breaking News

محکمه‌ای در عربستان حکم فاش کردن هویت یک مرد متهم به آزارجنسی را داد


رسانه‌های محلی در عربستان سعودی گزارش داده اند که محکمه‌ای در این کشور برای نخستین بار حکم داده است تا مردی که به اتهام آزار جنسی محکوم شده است، در ملا عام معرفی و شرمنده شود.

محکمه‌ای در شهر مدینه دستور داد تا هویت یاسر العروی به دلیل آزار و اذیت یک زن با تماس و استفاده از سخنان ناپسند، در روزنامه محلی عکاظ برملا شود.

افزون بر آن، او به هشت ماه زندان و ۵۰۰۰ ریال (۱۳۰۰ دالر) جریمه محکوم شد.

عربستان سعودی مجازات آزار و اذیت جنسی را در سال ۲۰۱۸ آغاز کرد. این قانون مبارزه با آزار و اذیت در عربستان سعودی یک سال پیش اصلاح شد، که بر اساس آن، نام و احکام مجرمان در روزنامه‌های محلی با هزینه شخصی خود آنها منتشر شود.

براساس این اصلاحیه، قضات باید تصمیم بگیرند که آیا "شدت جرم و تاثیر آن بر جامعه" چنین حکمی را توجیه می‌کند یا خیر.

با وجود این اقدامات قانونی، بعضی از زنان سعودی اظهار نارضایتی کرده‌اند که مقامات هنوز به اندازه کافی برای توقف آزار و اذیت زنان تلاش نمی‌کنند.

نام بردن و شرمساری گاهی اوقات به عنوان مجازات در سایر موارد در کشورهای ثروتمند خلیج فارس از جمله عربستان سعودی استفاده می شود، زیرا اکثر آنان ثروتمنداند و جریمه به عنوان یک عامل بازدارنده تلقی نمی‌شود.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در چند سال اخیر یک سلسله اصلاحات اقتصادی و اجتماعی را به عنوان بخشی از برنامه‌ها برای عصری سازی عربستان سعودی روی‌دست گرفته است تا سرمایه‌گذاری‌های خارجی را جذب کند.

بر اساس برنامۀ اصلاحی شهزاده محمد، محدودیت رانندگی زنان در عربستان سعودی برداشته شد، به زنان بالغ اجازه داده شد تا بدون اجازه یا همراهی محرم شرعی شان سفر کنند و نیز به زنان در امور خانوادگی سهم و صلاحیت بیشتر داده شد.

اما از سوی دیگر، طرح های اصلاحی این شهزادۀ به ظاهر عصری‌ساز با سرکوبگری دگراندیشان، به شمول فعالان حقوق زنان به همراه بوده است.

XS
SM
MD
LG