لینک های دسترسی

Breaking News

کودتا در خانواده سلطنتی سعودی


محمد بن سلمان با دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده
محمد بن سلمان با دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده

یک مقام ارشد سعودی رد کرد که کدام مشکلی در ارتباط به شیوه برکناری شهزاده محمد بن نایف از مقام اش به عنوان ولیعهد عربستان سعودی، وجود داشته است.

انتصاب محمد بن سلمان، پسر شاه عربستان، به عنوان ولیعهد جدید، شایعاتی را بوجود آورد که گویا کودتای توسط ملک سلمان، پادشاه عربستان در دربار آن کشور رخ داده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ولیعهد محمد بن نایف تحت فشار و یک کودتای درباری، وادار به کناره گیری از سمتش گردید زیرا ادعا شده است که این شهزاده جوان معتاد به دوا های ضد درد است.

یک مقام ارشد حکومت عربستان سعودی طی یاداشتی به رویترز گفت که رویداد های نقل شده بر علاوه اینکه بی مفهوم است، کاملاً بی بنیاد و نادرست هم میباشد.

شهزاده محمد بن نایف
شهزاده محمد بن نایف

روایت های که در مورد انتصاب محمد بن سلمان و برکناری محمد بن نایف از مقام ولیعهدی عربستان سعودی وجود دارد به گفته این مقام سعودی به داستان های خیالی هالیود شباهت دارد.

در یاداشت این مقام سعودی به رویترز در مورد استفاده محمد بن نایف از مرفین هیچ تذکری داده نشده است.

به گزارش رویترز، شهزاده محمد بن نایف در یک حمله انتحاری در سال ۲۰۰۹ جراحت برداشت و از آن زمان به بعد برای رفع درد از دوای مسکن حاوی مرفین استفاده میکند.

مقام سعودی در یاداشت اش گفته است که شهزاده محمد بن نایف بخاطر منافع ملی کشور از مقامش خلع شد و کدام فشار و یا بی احترامی در برابر او صورت نگرفته است. مقام سعودی دلایل برکناری محمد بن نایف را "محرمانه" عنوان کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز منابعی که در مورد اطلاعات دارند میگویند که محمد بن نایف، برادر زادۀ شاه سلمان، بعد از برکناری از مقامش تحت نظارت خانگی قرار دارد اما مقام ارشد سعودی که با رویترز تماس گرفته است می گوید شاهزاده محمد بن نایف مهمانانی را که شامل ملک سلمان و ولیعهد جدید میشود، در خانه اش پذیرایی کرده است.

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی گزارش داد که بر اساس فرمان ملک سلمان،محمد بن نایف از تمام سمت های کاری اش به شمول وزارت داخلۀ آن کشور، بر کنار شده است.

باوجود شایعاتی که شاید ملک سلمان به خاطر کهولت سن به نفع محمد بن سلمان از سلطنت کنار رود، مقام های سعودی می گویند که پادشاه آن کشور در "بهترین وضع صحی" قرار دارد.

شاهزاده محمد بن سلمان با مارک زاکربرگ، رئیس فیس بوک
شاهزاده محمد بن سلمان با مارک زاکربرگ، رئیس فیس بوک

روزنامه نیویارک تایمز گزارش میدهد که رقابت ها بین دو شاهزاده سعودی از سال ۲۰۱۵ یعنی زمانی که ملک سلمان به تخت سلطنت رسید و قدرت زیادی را به پسرش محمد بن سلمان سپرد، آغاز شد.

محمد بن سلمان بر علاوه این که سمت نائیب ولیعهد را کسب کرد، به عنوان وزیر دفاع، مسئول شورای اقتصادی عربستان سعودی و رئیس شرکت نفت ملی عربستان سعودی یا سعودی آرامکو تعیین شد.

حال که محمد بن سلمان رسماً به عنوان ولیعهد عربستان سعودی اعلام شده است، به حیث معاون صدراعظم عربستان سعودی نیز ایفای وظیفه خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG