لینک های دسترسی

Breaking News

فعالیت‌های کمیتهٔ سویدن برای افغانستان به گونهٔ کامل متوقف شد


کمیتهٔ سویدن برای افغانستان گفته است که با حکومت طالبان در تماس است تا راهی را برای ادامهٔ فعالیت‌های این نهاد در افغانستان پیدا کند.
کمیتهٔ سویدن برای افغانستان گفته است که با حکومت طالبان در تماس است تا راهی را برای ادامهٔ فعالیت‌های این نهاد در افغانستان پیدا کند.

کمیتهٔ سویدن برای افغانستان روز سه شنبه ۱۹ مارچ (۲۹ حوت) با نشر بیانیه‌ای گفته است که فعالیت‌های این سازمان امدادرسان در افغانستان به گونهٔ کامل متوقف شده است.

در بیانیه آمده است که این اقدام در پی دستور حکومت طالبان صورت می‌گیرد که به خاطر سوختاندن نسخه‌های قرآن در سویدن، از کمیتهٔ سویدن برای افغانستان خواسته بود که همه فعالیت‌های خود را تعلیق کند.

کمیتهٔ سویدن برای افغانستان گفته است که برنامه‌های حمایت از افراد دارای معلولیت و انکشاف دهات این نهاد متوقف شده، برنامه‌های آموزشی به ریاست‌های معارف ولایات تسلیم داده شده و روند تسلیم دهی فعالیت‌های صحی این نهاد به سایر نهادها جریان دارد.

سوختاندن و بی حرمتی به نسخه‌های قرآن توسط معترضان در سویدن و دنمارک در سال گذشته، واکنش‌های خشمگینانه را در اکثر کشورهای اسلامی بر انگیخت.

کمیتهٔ سویدن برای افغانستان با اشاره به سوختاندن نسخه‌های قرآن در سویدن گفته است: "ما قاطعانه این عمل را محکوم کرده و از حرکت‌های مشابه به آن فاصله می‌گیریم. بی‌حرمتی به قرآن کریم، توهین به تمام مسلمانان جهان که این کلمات مقدس را در قلب‌های ‌شان محفوظ نگه داشته‌اند، تلقی شده و یک حمله آشکار به دین مقدس اسلام است."

این نهاد همچنان گفته است که هیچ‌گونه ارتباطی با دولت سویدن ندارد.

در بیانیه آمده است: "به دلیل موجودیت نام سویدن در نام نهاد ما، ما به اشتباه نماینده‌ دولت سویدن تلقی شده ‌ایم. کمیته سویدن یک نهاد بی‌طرف بدون هیچ‌گونه وابستگی به دولت سویدن و یا هیچ ارگان دولتی دیگر است. ما بودجه‌ٔ خود را از سوی تمویل‌کنندگان متعددی به‌ دست می‌آوریم."

کمیتهٔ سویدن برای افغانستان با برجسته کردن اهمیت فعالیت‌های این سازمان گفته است: "با متوقف شدن فعالیت‌های SCA میلیون‌ها انسان متضرر می‌شوند."

کمیته سویدن برای افغانستان در سال ۱۹۸۰ به عنوان یک جنبش همبستگی، در اعتراض به تهاجم قشون سرخ اتحاد جماهیر شوروی و حمایت از حق تعیین سرنوشت افغانستان توسط افغان‌ها تاسیس شد.

با اینحال، کمیتهٔ سویدن برای افغانستان گفت است که متعهد به ادامهٔ حمایت از مردم افغانستان بوده و تلاش می‌کند تا از طریق گفتگو با حکومت طالبان راهی را برای ادامهٔ فعالیت این سازمان و حمایت از آن از جمعیت آسیب‌پذیر افغانستان به شمول زنان، کودکان و افراد دارای معلولیت پیدا کند.

گروه

XS
SM
MD
LG