لینک های دسترسی

Breaking News

سرتاج عزیز: امریکا و پاکستان اهداف و نگرانی های مشترک دارند


اظهارات سرتاج عزیز در مورد اعادۀ صلح افغانستان در حالی صورت می گیرد که بی اعتمادی میان کابل و اسلام آباد، افزایش یافته است
اظهارات سرتاج عزیز در مورد اعادۀ صلح افغانستان در حالی صورت می گیرد که بی اعتمادی میان کابل و اسلام آباد، افزایش یافته است

سرتاج عزیز، مشاور ارشد صدراعظم پاکستان، در مصاحبه ای با رادیو مشعل (رادیو اروپای آزاد) گفته است که اسلام آباد در نظر دارد تا به زودی با ادارۀ جدید ایالات متحده به تماس شود و به شمول افغانستان روی مسایل عمدۀ صحبت کند.

آقای عزیز گفت "اعادۀ صلح در افغانستان یکی از اولویت ها است. جلوگیری از جای پای داعش در افغانستان نیز در اولویت موازی قرار دارد".

مشاور امنیت ملی و روابط بین المللی صدراعظم پاکستان همچنین تاکید بر رویکرد اعادۀ صلح در منطقه کرده و آنرا ضروری خوانده است. آقای عزیز گفت است که ایالات متحده و پاکستان باید استراتیژی مشترکی را برای اعاده صلح در منطقه روی دست بگیرند تا اعتماد میان دو کشور اعاده شده ودر این راستا، کار مشترک صورت بگیرد.

با وجود تاکید بر اعادۀ صلح در افغانستان، آقای عزیز گفت که شورشگری به صورت خود کار نمی تواند در افغانستان خاتمه یابد.

او گفت "حاضریم تا هر کاری لازم را انجام دهیم، اما شورشگری به گونۀ خود کار نمی تواند در افغانستان خاتمه یابد، مگر اینکه شرایط صلح آمیز برای گفتگو هاو یک نوع آشتی ایجاد گردد".

آقای عزیز همچنین آمادگی کشورش را برای ایجاد چنین فضا بیان کرد و تاکید کرد که "جامعۀ بین المللی و ادارۀ جدید در ایالات متحدۀ امریکا اهمیت گفتگو ها و روند سیاسی را درک خواهند کرد" و پاکستان تلاش های خود را مبنی بر نشت شورشگری افزایش خواهد داد.

آقای عزیز بار دیگر ادعا کرد که عملیات نظامی پاکستان، پناهگاه های تندروان را در وزیرستان شمالی از بین برده و مبارزه بر ضد آنان همچنان ادامه دارد. وی همچنین ادعا کرد که قوای پاکستان همه گروه های مسلح را بدون تبعیض در آن کشور مورد هدف قرار داده و می دهد.

اظهارات سرتاج عزیز در حالی صورت می گیرد که بی اعتمادی میان کابل و اسلام آباد افزایش یافته است.

در آخرین مورد، مقامات حکومت افغانستان پاکستان را متهم به حمایت از حملات بمی و انتحاری در افغانستان کردند که شامل حمله بر مهمانخانۀ والی کندهار می گردد، حملۀ که حد اقل ۱۱ کشته به شمول معاون والی بر جا گذاشت.

قبل بر این، محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، در جریان سفرش به هند، به گونۀ ضمنی کمک ۵۰۰ میلیون دالری پاکستان رد کرد و دلیل آنرا حمایت پاکستان از تندروان عنوان کرد.

بر عکس افزایش تنش و بی اعتمادی میان کابل و اسلام آباد، روابط افغانستان با هند که رقیب منطقه ای پاکستان تلقی می گردد، گرمتر شده است، روابط که مایۀ نگرانی مقامات پاکستان شده است.

XS
SM
MD
LG