لینک های دسترسی

Breaking News

شهباز شریف، صدر اعظم احتمالی پاکستان کی است؟


شهباز شریف، رهبر حزب مسلم لیگ-نواز که به احتمال زیاد پس از برکناری عمران خان، صدراعظم بعدی پاکستان شود، در خارج از پاکستان کمتر شناخته شده، اما در داخل پاکستان به عنوان یک "مدیر توانا" بیش از یک سیاست‌مدار شهرت دارد.

شهباز شریف، برادر کوچک نواز شریف، صدراعظم پیشین پاکستان که سه‌بار به کرسی صدارت آن کشور رسید، گفته است که پس از برکناری عمران خان، احزاب مخالف، او را منحیث نامزد کرسی صدارت پاکستان معرفی خواهند کرد.

اعضای مجلس نمایندگان پارلمان پاکستان پس از یک نشست ۱۴ ساعته صبح شنبه نهم اپریل (۲۰ حمل) به برکناری عمران خان از مقام صدارت رای دادند.

پارلمان پاکستان اکنون صدراعظم جدیدی را تعیین خواهد کرد.

زمان انتخابات پارلمانی آیندهٔ پاکستان سال آینده است، اما مخالفین سیاسی حکومت این کشور گفته بودند که اگر عمران خان را از کرسی صدارت برکنار کردند، خواهان برگزاری انتخابات زودهنگام خواهند شد.

آقای شهباز، پس از رای عدم اعتماد پارلمان پاکستان به عمران خان، گفت که برکناری خان فرصتی برای ایجاد یک آغاز تازه است. او افزود: "صبح جدیدی آغاز شده است... این اتحاد پاکستان را بازسازی خواهد کرد."

گرچه احزاب مخالف همواره او را به عنوان تنها نامزد خود معرفی کرده اند، اما برای اینکه او ۲۳مین صدراعظم پاکستان شود باید مراحل متعددی را پشت سر بگذراند.

اگر او این سمت را برعهده بگیرد، با چالش‌های فوری، به ویژه اقتصاد در حال سقوط، تورم بالا، سقوط ارزش پول و کاهش سریع ذخایر ارز خارجی روبرو خواهد شد.

تحلیلگران می‌گویند که شهباز شریف با استقلال کامل عمل نخواهد کرد، زیرا باید با سایر احزاب مخالف و برادرش روی یک اجندای مشترک کار کند.

برادر شهباز شریف، نواز شریف صدراعظم پیشین پاکستان در سال ۲۰۱۷ به اتهام فساد از قدرت برکنار و زندانی شد، اما در دوسال اخیر به دلیل بیماری از زندان رها و در بریتانیا به سر می‌برد.

تحلیلگران می‌گویند که شهباز، برخلاف نواز شریف، از روابط دوستانه با اردوی پاکستان برخوردار است؛ اردوی که به طور سنتی سیاست خارجی و دفاعی این کشور ۲۲۰ میلیون نفری مجهز به سلاح هسته‌ای را کنترول می‌کند.

شهباز در شهر لاهور در خانوادۀ ثروتمند به دنیا آمده و پس از تحصیلات در پاکستان وارد تجارت خانوادگی شد.

او در ایالت پنجاب وارد سیاست شد و برای نخستین‌بار در سال ۱۹۹۷ به حیث والی این ایالت تقرر یافت. سپس گرفتار جنجال‌های سیاسی شده و پس از کودتای نظامی به زندان افتاد و در سال ۲۰۰۰ به عربستان سعودی تبعید شد.

او در سال ۲۰۰۷ از تبعید بازگشت تا فعالیت سیاسی خود را دوباره در پنجاب از سر بگیرد و در سال ۲۰۱۷ پس از مجرم شناخته شدن نواز شریف به فساد، رهبری حزب مسلم لیگ-ن پاکستان رسید.

هر دو برادر چندین‌بار متهم به فساد شده اند، اما شهباز شریف به هیچ اتهامی مجرم شناخته نشده است.

در تاریخ پاکستان هیچ صدراعظمی نتوانسته است دورهٔ صدارت‌اش را تکمیل کند. از سال ۱۹۴۷ به این‌سو، زمانی که پاکستان ایجاد شد، چهار بار کودتای نظامی در این کشور صورت گرفته و برای بیش از سه دهه پاکستان زیر حکم‌روایی نظامیان قرار داشته است.

XS
SM
MD
LG