لینک های دسترسی

Breaking News

سگرت خطر حملات قلبی را هشت برابر می‌سازد


مصرف تنباکو سالانه سبب مرگ شش میلیون نفر در جهان می‌شود
مصرف تنباکو سالانه سبب مرگ شش میلیون نفر در جهان می‌شود

جوانانی که سگرت دود می‌کنند در مقایسه با آن همسالان شان که عادت به سگرت ندارند، هشت مرتبه بیشتر در معرض خطر حملات بزرگ قلبی قرار دارند.

پژوهش جدیدی در این زمینه نشان داده است که سالمندانی که سگرت دود می‌کنند نیز در مقایسه با سالمندانی که عادت به سگرت ندارند، سه تا پنج مرتبه بیشتر از مشکلات قلب و رگ‌ها رنج می‌برند.

دانشمندان شامل در این پژوهش که در مرکز درمان قلب شفاخانۀ شیفیلد بریتانیا صورت گرفته است با نشر یافته‌های شان به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که اکثر مردم خطرات صحی ناشی از دود کردن سگرت را نادیده می‌گیرند.

ایفر گریچ، داکتر شامل در این پژوهش، به خبرگزاری رویترز گفته است که دود کردن سگرت در سنین جوانی نیز سبب حملات قلبی می‌شود، اما به گفتۀ وی تا کنون مطالعۀ عمیق و دقیقی در این زمینه صورت نگرفته است.

دانشمندان از سال‌های ۱۹۵۰ تا کنون در نتیجه گیری مطالعات شان، دود کردن سگرت را با امراض قلبی به ویژه سکته ربط داده اند.

پژوهش جدید بر اساس معلومات جمع آوری شده از ۱۷۲۷ جوان مبتلا به بندش شریان‌های قلب که بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ به شفاخانه مراجعه کرده بودند، نتیجه گیری شده است.

از جمع افراد شامل در این پژوهش، ۴۹ درصد شان در زمان بروز آفت سگرت دود می‌کردند، حدود ۲۷ درصد شان در گذشته به دود کردن سگرت عادت داشتند و فقط ۲۴ درصد آنان هرگز عادت به سگرت نداشتند.

دانشمندان با سنجش جمعیت و در نظر گرفتن ترکیب سنی بیماران پی بردند که خطر حملۀ قلبی در نزد جوانانی که سگرت دود می‌کنند، هشت مرتبه بیشتر از آنعده همسالان شان است که عادت به دود کردن سگرت ندارند.

خطر حملات قلبی در نزد افرادی که سگرت دود می‌کنند به این دلیل بلند است که به گفتۀ داکتر اومیش کوت، متخصص قلب در ایالت اوهایو، مواد موجود در دود سگرت خاصیت الاستیکی شریان‌ها را متاثر می‌سازد.

داکتر کوت می‌گوید که آفات قلبی در نزد کسانیکه سگرت دود می‌کنند، بسیار زودتر از آنچه مردم فکر می‌کنند، بروز می‌کند. او می‌گوید که به هر زودی ممکن که سگرت ترک شود، به همان پیمانه مزایای بیشتر صحی را به افراد هدیه می‌دهد.

بر اساس آمار سازمان جهانی صحت بیش از یک میلیارد نفر در جهان مشتقات تنباکو به ویژه سگرت را استعمال می‌کنند که ۸۰ درصد آنان در کشورهای فقیر و رو به انکشاف زنده‌گی می‌کنند.

XS
SM
MD
LG