لینک های دسترسی

Breaking News

یاماماتو ماموریت اش را با 'آرزوی صلح در افغاستان' پایان داد 


تادامیچی یاماماتو، نمایندهٔ ویژه سرمنشی ملل متحد در افغانستان، پس از ماموریت بیش از پنج سال، افغانستان را ترک می‌کند.

این مقام ملل متحد با نشر بیانیهٔ گفته است: "من کابل را با یک آرزو ترک می کنم، آرزویی که با میلیون ها افغان آن را شریک می سازم، بازگشت صلح به افغانستان."

آقای یاماماتو از ماه نومبر سال ۲۰۱۴ به اینسو، نخست منحیث معاون و سپس منحیث نمایندهٔ‌ ویژه سرمنشی ملل متحد در افغانستان ایفای وظیفه می‌کرد.

در جریان ماموریت او، توافقنامه ایالات متحده با طالبان امضا شد و افغانستان انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی را نیز راه اندازی کرد.

آقای یاماماتو در سیاست افغانستان فعالانه سهم داشت.

وزارت خارجهٔ افغانستان به تاریخ ۱۳ مارچ (۲۳ حوت) تادامیچی یاماماتو،‌ نمایندهٔ ویژه سرمنشی ملل متحد برای افغانستان را احضار کرد.

وزارت خارجه افغانستان دلیل احضار آقای یاماماتو را واضح نکرد، اما آقای یاماماتو یک روز پیش از آن با عبدالله عبدالله رییس اجراییه پیشین افغانستان ملاقات کرده بود.

اعلامیه وزارت خارجه افغانستان از آقای یاماماتو نقل کرده بود که او با اصول این که ملل متحد هیچ حکومت موازی را به رسمیت نمی‌شناسد و نه از همچو حکومت حمایت می‌کند، پاسخ ارایه کرده گفت که پس از مراسم تحلیف آقای غنی، او در جریان ملاقات با تمامی سیاسیون افغان بر اساس همین اصول ملل متحد صحبت کرده است.

این دپلومات جاپانی از ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ منحیث نمایندهٔ ویژه حکومت جاپان برای افغانستان و پاکستان کار کرده بود.

آقای یاماماتو گفته است که چالش ها هنوز هم در افغانستان باقی مانده است، اما او باور دارد که افغان‌ها می‌توانند بر این چالش ها فایق آیند و ملل متحد نیز با مردم افغانستان همراه خواهد بود.

XS
SM
MD
LG