لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان به روسیه و اوکراین: از بردباری کار بگیرید، جنگ را شدت نبخشید


حکومت طالبان از مقامات روسیه و اوکراین خواست از بردباری کار بگیرند و کاری نکنند که منجر به شدت جنگ در اوکراین شود.

وزارت خارجۀ حکومت طالبان از تلفات غیرنظامیان در پی درگیری‌ها میان سربازان اوکراینی و روسی ابراز نگرانی کرده و خواستار حل این بحران از طریق دپلوماسی شد.

در اعلامیه وزارت خارجهٔ حکومت طالبان آمده است: "امارت اسلامی افغانستان بر اساس سیاست خارجی بی‌طرف از جوانب جنگ می‌خواهد که بحران کنونی اوکراین را از طریق گفتگو و مسالمت‌آمیز حل کنند. همچنان از جوانب دخیل جنگ می‌خواهد که به زندگی دانشجویان و افغان‌های مقیم اوکراین توجه کنند."

این در حالی است که روز گذشته ویدیو‌های شماری از محصلین افغان در اوکراین در صحفات اجتماعی نشر شد که برای حفاظت از خویش به یک محل مصوون پناه برده بودند.

گروه طالبان روابط خوب با روسیه دارد و با وجود آنکه مسکو در سال ۲۰۰۳ گروه طالبان از شامل فهرست "سازمان‌های تروریستی" ساخت، اما پس از آنکه طالبان قدرت را در ماه اگست در دست گرفتند، چندین بار از این گروه میزبانی کرده است.

از تهاجم روسیه بر خاک اواکراین دو روز سپری می‌شود و این بحران، از دید کارشناسان سیاسی بر وضعیت جهان، منطقه و افغانستان بی‌تاثیر نیست.

اکرم عارفی، استاد علوم سیاسی در کابل به صدای امریکا گفت که ممکن در این بحران به جز از روسیه و اوکراین، بیشتر کشورهای اروپایی دخیل شوند که در این صورت توجه جهان هر روز به اروپا بیشتر و به افغانستان کمتر خواهد شد.

آقای عارفی گفت که کشورهای اروپایی با مهاجرت ناشی از جنگ اوکراین مواجه می‌شوند و این امر کاهش کمک‌های بشری به افغانستان را در پی خواهد داشت.

او اضافه کرد: "تا حالا یک هماهنگی و انسجام بین کل کشورها در برخورد با طالبان وجود داشت، ممکن است که این وحدت و انسجام دچار از هم‌پاشیدگی شود و آنگاه دو نوع سیاستی را کشورهای منطقه و جامعۀ جهانی در پیش بگیرد. کشورهای اروپایی و غربی ممکن است یک سیاستی را در قبال طالبان و به رسمیت‌شناختن طالبان در پیش بگیرند و کشورهای منطقه با محوریت روسیه و چین و برخی کشورهای دیگر ممکن است که هم‌‌سویی خود را کم بکند و سیاست جداگانه را در پیش بگیرند".

این کارشناس سیاسی همچنان گفت که کاهش نظارت غرب بر برخورد طالبان و سایر گروه‌هایی که به فعالیت‌های تروریستی در افغانستان متهم اند از پیامدهای دیگر جنگ اوکراین بر افغانستان بوده می‌تواند.

خبرگزاری فرانس پرس از قول ولادیمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین گزارش داده است که در نخستین روز تهاجم روسیه بر کشورش، ۱۳۷ اوکراینی، نظامیان و غیرنظامیان، کشته شده و ۳۱۶ نفر دیگر زخمی شده اند.

جو بایدن، رییس جمهور امریکا روز پنجشنبه، پوتین را متجاوز خواند و گفت که بهای سنگین این جنگ را خواهد پرداخت.

همچنان ایالات متحده تحریم‌ها و محدودیت‌های جدیدی را بر مسکو وضع کرده است که به گفتهٔ آقای بایدن در کوتاه مدت و درازمدت تاثیرات ناگواری بر اقتصاد روسیه خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG