لینک های دسترسی

Breaking News

تلاش مسوولین امنیتی برای گسترش ساحه تطبیق واکسین پولیو


آرشیف
آرشیف

مسوولین ریاست صحت عامۀ ولایت ننگرهار می‌گویند که با تامین امینت ولسوالی‌های حصارک و شیرزاد، راه برای تطبیق واکسین پولیو باز می‌گردد.

فرید خان، مسوول مطبوعاتی قومندانی امنیه ولایت ننگرهار به صدای امریکا گفت که نیروهای افغان در ولسوالی‌های شیرزاد و حصارک عملیات تصفیوی را آغاز کرده اند که پس از تامین امنیت، زمینه برای ورود واکسیناتوران ضد پولیو مهیا می‌گردد.

آقای فرید افزود، پس از انجام عملیات‌ تصفیوی، واکسیناتوران به همه مناطق دسترسی خواهند داشت و به آسانی می‌توانند به کودکان محروم از واکسین، رسیدگی کنند.

این در حالیست که چندی پیش ادارۀ معافیت کتلوی ریاست صحت ولایت ننگرهار در مصاحبۀ با صدای امریکا گفته بود که مخالفان مسلح دولت در برخی از ولسوالی‌های ناامن ننگرهار مانع تطبیق واکسین ضد پولیو می‌شوند.

اما مسوولین اکنون می‌گویند که از مدتی زیادی به این طرف کودکان در ولسوالی‌های شیرزاد و حصارک از واکسین پولیو محروم اند.

داکتر جان محمد صاحب‌زاده، مسوول این اداره به صدای امریکا گفت: "اگر از طرف پولیس و نیروهای امنیتی زمینه سازی شود، امنیت واکسیناتوران [در منطقه] گرفته شود و مردم هم همکاری کنند، پس رضاکاران تیم پولیو حاضر اند به ولسوالی شیرزاد و حصارک رفته و اطفال زیر پنج سال را واکسین نمایند."

باشندگان ولایت ننگرهار نیز از مسوولین امنیتی می‌خواهند تا در این خصوص دست به کار شوند.

محب الله، یک تن از محصلین پوهنتون ننگرهار به صدای امریکا گفت: "پولیو یک مرض بسیار خطرناک است و همه مردم، به شمول پولیس در قبال آن مسوولیت دارند. امید داریم تا در مناطقی که تا حال واکسین تطبیق نشده است، اطفال به زودترین فرصت واکسین شوند."

به گفتۀ مسوولین صحت ولایت ننگرهار، در مناطق ناامن این ولایت نزدیک به ۴۰ هزار کودک واجد شرایط به علت ناامنی‌های دوامدار از واکسین پولیو محروم اند.

از آغاز سال ۲۰۲۱ میلادی تا به حال، یک واقعه نوع اول و ۱۷ واقعه نوع دوم پولیو در افغانستان ثبت شده است.

XS
SM
MD
LG