لینک های دسترسی

Breaking News

بی‌سوادی و خشونت، دلایل افزایش خودکشی در افغانستان


سالانه یک میلیون نفر در جان خود کشی می کند
سالانه یک میلیون نفر در جان خود کشی می کند

وزارت صحت عامۀ افغانستان در روز جهانی تجلیل از وقایه در برابر خودکشی اعلام کرد که حدود ۱۲ هزار واقعۀ سوختگی و مسمومیت در سراسر این کشور ثبت شده است.

آمار وزرات صحت عامۀ افغانستان در سال جاری، ۲۰۶۱ واقعۀ مسمومیت از پنچ شفاخانۀ بزرگ کابل و ۹۵۵۵ واقعۀ سوختگی را از سراسر کشور به ثبت رسانیده است. به گفتۀ مقام های وزارت صحت عامه این آمار شامل واقعات تصادفی نیز می‌شود.

همچنان بر اساس گزارشی که سازمان جهانی صحت در سال ۲۰۱۴ میلادی نشر کرد در سال ۲۰۱۲ میلادی در افغانستان ۱۲۵۰ تن خودکشی کرده است که شامل ۶۴۳زن و ۵۶۲ مرد بود.

احمد جان نعیم معین پالیسی و پلان وزارت صحت عامۀ افغانستان، امروز در برنامۀ تجلیل از روز جهانی وقایه در برابر خودکشی گفت سکتور صحت به تنهایی نمی‌تواند این معضله را محو نماید؛ بلکه باید هر شخص بدون در نظرداشت موقف وظیفوی از امکانات خود برای وقایه در برابر خودکشی استفاده کند.

آقای نعیم افزود "هرکسی بدون موقف، بودجه و امکانات می‌تواند به صحبت‌های قربانیان نجات یافته گوش دهد و با آنان تماس برقرار نماید و آنها را به دریافت خدمات رهنمایی نماید، آن وقت ما می‌توانیم مراقبت نماییم."

به گفتۀ مقامات وزارت صحت افغانستان، در مجموع ۹۵ فیصد خودکشی‌ها ناشی از بی‌سوادی افراد است.

وزارت صحت گفته است که بر اساس مطالعات، ۷۰ درصد خودکشی ها به دلیل افسرده‌گی، ۲۲ درصد به سبب اختلال و وسواسی اجباری، ۲۰ درصد به سبب پریشانی و ۱۸ درصد به سبب اختلال روانی پس از صدمه اتفاق می‌افتد.

بر اساس آمار سازمان صحی جهان سالانه یک میلیون نفر در جهان خودکشی می‌کنند که بیشتر بین سنین ۱۵ تا ۲۹ و بالاتر از ۷۰ سالگی می باشد.

از روز جهانی وقایه با خودکشی در افغانستان در حالیبا شعار "تماس گرفتن، مفاهمه نمودن، مراقبت کردن" تجلیل شد که این پدیده در افغانستان تازگی دارد.

اکثریت قربانیان واقعات خودکشی افرادی اند که با خشونت‌های خانوادگی، فقر و بیکاری روبرو اند.

XS
SM
MD
LG