لینک های دسترسی

Breaking News

طرح آتش بس در سوریه از جانب امریکا و روسیه


محل بم گزاری های دوگانه در شهر حمص،سوریه
محل بم گزاری های دوگانه در شهر حمص،سوریه

ایالات متحده و روسیه روز دوشنبه روی طرحی به توافق رسیدند که بر مبنای آن، آتش بس سراسری در سوریه از روز شنبه ۲۷ فبروری به اجرا در خواهد آمد. این آتش بس تمام جوانب درگیر در جنگ به استثنای گروه دولت اسلامی، و جهبه النصره را در بر میگیرد.

جاش ارنست سخن گوی قصر سفید میگوید باراک اوباما و ولادیمیر پوتین روسای جمهور امریکا و روسیه روز دوشنبه در مورد این توافق تلیفونی صحبت کردند. قصر سفید میگوید رئیس جمهور اوباما در این تماس تلیفونی تاکید کرد که مهم این است تا اطمینان حاصل شود که حکومت سوریه و گروه های مخالف صادقانه، این طرح را عملی کنند.

ارنست گفت میدانند که عملی ساختن این توافق دشوار خواهد بود. موانع زیادی وجود دارد و مطمئناً تعلل و تاخیری در آن رخ خواهد داد. زیرا به گفته سخنگوی قصر سفید سال ها است که برای یافتن یک راه حل سیاسی برای خاتمه بخشیدن به جنگ در سوریه، تلاش شده است. اما حال این یک فرصت خوب است.

ولادیمیر پوتین این توافق را یک گام حقیقی به جلو خواند که میتواند خونریزی ها را متوقف کند.

آقای پوتین که در تلویزیون روسیه صحبت میکرد گفت مسکو در این راستا با حکومت سوریه کار خواهد کرد و او انتظار دارد که واشنگتن نیز با گروه های مخالفی که از این توافق حمایت میکنند، کار کند.

روسای جمهور امریکا و روسیه
روسای جمهور امریکا و روسیه

اعلامیه مشترک امریکا و روسیه حاکی است که یک خط تماس تلیفونی ویژه برای کمک به ترویج و حفظ آتش بس ایجاد خواهد شد و اگر نیاز باشد یک گروه کاری برای تبادله اطلاعات شکل خواهد گرفت.

ایالات متحده و روسیه، رهبری مشترک گروه بین المللی پشتیبانی از سوریه یا (ISSG) را برای رسیدن به یک راه حل صلح آمیز به بحران سوریه بر عهده دارند. البته این تلاش ها با احترام کامل به نقش اساسی سازمان ملل متحد جریان داشته و دو کشور به طور کامل مصمم به ارائه حمایت قوی برای پایان دادن به درگیری های سوریه و ایجاد شرایط برای یک روند موفقیت آمیز انتقال سیاسی سوریه به رهبری سوری ها میباشند.

بر اساس این توافق عملیات نظامی به شمول حملات هوایی نیرو های ائتلاف به رهبری امریکا و حملات روسیه بر مواضع داعش، جهبه النصره و دیگر گروه های دهشت افگن ادامه خواهد یافت.

تمام جوانب درگیر در جنگ سوریه تعهد کرده اند تا روی رهایی محبوسین به ویژه زنان واطفال تلاش کنند.

اما، پرسش عمده روی پاسخ گویی به تخطی از آتش بس میباشد که حل نشده باقی مانده است.

گزارش: صدای امریکا

برگردان: ژیلا سمیعی

XS
SM
MD
LG