لینک های دسترسی

Breaking News

سفارت امریکا: زنان و دختران افغان حق آموزش در همه سطوح را دارند


سفارت ایالات متحدۀ امریکا برای افغانستان روز شنبه ۱۱ فبروری (۲۲ دلو) به مناسبت "روز جهانی زنان و دختران در علم" خواهان دسترسی زنان و دختران به آموزش و تحصیل در این کشور شده است.

این سفارت امریکا که در حال حاضر فعالیت خود را از قطر به پیش می‌برد، در رشته پیام‌های تویتر گفته است که به افتخار روز جهانی زنان و دختران در علم، گفته است که کار و فعالیت "حیرت‌انگیز" تیم روباتیک دختران افغانستان را در محراق توجه قرار می‌دهد.

به گفتۀ این سفارت، تیم رباتیک دختران افغانستان بهترین الگوی از امید و سخت‌کوشی دختران در این کشور است.

سفارت امریکا برای افغانستان افزوده است: "اگر برای زنان و دختران افغان فرصت داده شود ، آن‌ها می‌توانند تا با ابتکار خویش در بنا یک دنیای خلاقانه و مبتنی بر فناروی آینده کمک نمایند. زنان و دختران افغان حق و شایسته تحصیل را در همه سطوح دارند."

سازمان همکاری‌های اسلامی نیز به مناسبت این روز، بر مشارکت بیشتر زنان و دختران در آموزش، علم و فناوری تاکید کرده است.

حسین ابراهیم طه، منشی عمومی سازمان همکاری اسلامی، از کشورهای عضو این سازمان و دیگر نهادهای بین‌المللی خواسته است که برای تضمین حقوق زنان و دختران در علم تلاش کنند.

این مقام ارشد سازمان همکاری اسلامی همچنان خواستار تقویت همکاری‌های بین‌المللی و بلند بردن سطح آگاهی در مورد حقوق زنان و دختران در بخش آموزش شده است.

در این حال، انتونیو گوتیرش، منشی عمومی سازمان ملل متحد به مناسبت "روز جهانی زنان و دختران در علم" گفته است که نیاز است تا برابری جنسیتی در آموختن علم برای زنان و دختران با رعایت حقوق آنان ترویج داده شود.

طالبان در نزدیک به یک‌و‌نیم سال که بر افغانستان مسلط شده اند، محدودیت‌های زیادی را بر حق کار و تحصیل زنان وضع کرده اند.

آنان دختران را از تعلیم به سویهٔ بالاتر از صنف ششم منع کرده، مانع تحصیل دختران در پوهنتون‌ها شده، زنان و دختران را از کار در ادارات دولتی و غیردولتی به جز نهادهای معدود صحی بازداشته و نیز بر رفتن زنان و دختران به پارک‌های تفریحی، کلب‌های ورزی و حمام‌ ممنوعیت وضع کرده است.

در تازه‌ترین مورد، وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان به پوهنتون‌های خصوصی دستور داد که تا "امر ثانی" به دختران اجازه ندهند در آزمون کانکور این پوهنتون‌ها اشتراک کنند. این دستور در حالی صادر شده که قرار است پوهنتون‌های خصوصی در افغانستان به زودی امتحان کانکور را برگزار کنند.

این تصمیم تازۀ طالبان در هفته‌های اخیر، واکنش‌های زیادی را به دنبال داشته و بسیاری از کشورها و نهادهای بین‌المللی به شمول سازمان‌های همکاری‌ اسلامی و ملل متحد از تصمیم طالبان انتقاد کردند.

XS
SM
MD
LG