لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان مسافران را در میدان هوایی مزار شریف گروگان گرفته اند – مک‌کال


عکس: آرشیف
عکس: آرشیف

کم از کم چهار طیارۀ چارتر شده که قرار بود صدها شهروند افغانستان و امریکا را به بیرون از این کشور انتقال دهد، تا اکنون اجازۀ پرواز از میدان هوایی مزار شریف را دریافت نکرده است.

خبرگزاری اسوشیتدپرس گزارش داده است که در مورد دلیل پرواز نکردن این طیاره‌ها، گزارش‌های ضد و نقیضی وجود دارد.

مایکل مک‌کال، ارشدترین عضو جمهوریخواه کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان کانگرس امریکا گفته است که مسافران این طیاره‌ها، شامل شهروندان امریکا نیز است، اما به گفتۀ وی طالبان به آن اجازۀ پرواز نداده و آنان را عملاً "گروگان" گرفته اند.

این مقام امریکایی افزود که شهروندان امریکا و ترجمان‌های افغان سوار "شش طیاره" اند که تا اکنون از میدان هوایی مزار شریف اجازه پرواز دریافت نکرده است.

اما یک مقام افغان گفته است که اکثر مسافرانی که قرار بود با این طیاره به بیرون از افغانستان منتقل شوند، پاسپورت و ویزهٔ مسافرت نداشتند و از این رو به طیارۀ حامل آنان اجازۀ پرواز به بیرون داده نشد.

ایالات متحدۀ امریکا تعهد کرده است که در زمینۀ تخلیۀ شهروندان امریکا و هرکسی که خواستار بیرون شدن از افغانستان اند، با طالبان کار خواهد کرد و طالبان نیز تعهد کرده اند که هر آن کسی را که مدارک معتبر سفر داشته باشد، اجازۀ بیرون شدن از افغانستان را خواهند داد.

باشندگان مزار شریف گفته اند که اکنون مسافران میدان هوایی را ترک کرده اند و گفته می‌شود که کم از کم ده خانواده که قرار بود با این طیاره‌ها افغانستان را ترک کنند، در هوتل‌های شهر مسکن گزین شده اند.

مقام‌های امریکایی گفته اند که به دلیل اینکه هیچ مامور حکومت امریکا در افغانستان حضور ندارد، وزارت خارجۀ ایالات متحده تایید کرده نمی‌تواند که چه تعداد مسافران این طیاره‌ها شهروندان امریکا اند.

در حال حاضر فقط از میدان هوایی شهر مزار شریف پرواز‌های بین‌المللی، آنهم تنها به ترکیه، صورت می‌گیرد.

خبرگزاری اسوشتیدپرس از قول این مقام افغان که نامی از وی نبرده، گزارش داده است که قرار بود این چهار طیاره به دوحه، پایتخت قطر پرواز کند و مشخص نیست که کی آن را چارتر کرده است.

پس از آنکه طالبان به تاریخ ۱۵ اگست وارد شهر کابل شدند، روند تخلیۀ نظامی به رهبری ایالات متحده از افغانستان آغاز شد و تا آخرین دقایق ۳۰ اگست که آخرین پروازهای نظامی از میدان هوایی کابل صورت گرفت، کم و بیش ۱۲۴ هزار نفر از افغانستان به بیرون منتقل شدند.

با اینحال، گفته می‌شود که صدها شهروند خارجی و ده‌ها هزار شهروند افغان، به شمول همکاران افغان قوای امریکایی و کارمندان نهادهای خارجی و دیگر افغان‌های آسیب‌پذیر در افغانستان باقی‌مانده اند.

XS
SM
MD
LG