لینک های دسترسی

Breaking News

بحث در مورد افغانستان: وزیر خارجهٔ امریکا راهی قطر و آلمان شد


انتونی بلینکین،‌ وزیر خارجهٔ ایالات متحده، روز یکشنبه پنجم سپتمبر ( ۱۴ سنبله)‌ کشورش را به قصد دوحه،‌ پایتخت قطر، ترک کرد و از آنجا به آلمان سفر خواهد کرد.

آقای بلینکین در یک پیام تویتر خود ناوقت یکشنبه شب به وقت واشنگتن دی سی گفت که پس از سفر به قطر به منطقهٔ رامشتاین آلمان سفر خواهد کرد و با مقام های دو کشور در مورد وضعیت افغانستان صحبت خواهد کرد.

آقای بلینکین در یک تویت نوشته است که از مقام های قطری و آلمانی شخصاً به خاطر کمک شان برای روند تخلیهٔ شهروندان امریکایی، افغان و سایر افراد از کابل سپاس گزاری خواهد کرد.

قطر نخستین مرکز عمدهٔ افرادی بود که از آخر جولای تا ۳۰ اگست سال روان میلادی از میدان هوایی کابل به آنجا انتقال داده شدند.

در عین حال، لوید آستن، وزیر دفاع ایالات متحده، از قطر، بحرین، کویت، و عربستان سعودی دیدن خواهد کرد و گفته است که از شرکای امریکا به خاطر حمایت شان از روند تخلیه از افغانستان تشکر خواهد کرد.

وزیر دفاع ایالات متحده در یک تویت نوشته است که روند تخلیه از افغانستان بدون کمک کشور های حوزهٔ خلیج " ناممکن" بود و حمایت آنان موجب نجات زندگی انسان ها شد.

پیش از این،‌ بلینکین روز جمعه به خبرنگاران گفت که هنگام سفرش به آلمان به رامشتاین، منطقه که پایگاه قوای هوایی ایالات متحده مستقر است، نیز دیدن خواهد کرد و از قوای امریکایی سپاس‌گزاری خواهد کرد. این دپلومات ارشد امریکایی همچنین گفته است که با مهاجران افغان در آلمان نیز ملاقات خواهد کرد.

قرار است آقای بلینکین یکجا با هیکو ماس، همتای آلمانی اش، نشست وزیران خارجهٔ گروه جی-۲۰ را میزبانی کند که به گونهٔ مجازی در مورد اوضاع افغانستان برگزاری می شود.

وزیر خارجهٔ ایالات متحده گفته است که همه اعضای گروه جی-۲۰ تلاش دارند تا سایر افغان های آسیب پذیر را از افغانستان تخلیه کنند و آنان گروه طالبان را به خاطر تعهد شان پایبند نگه می دارند، زیرا به گفتهٔ‌ وی، طالبان تعهد کرده اند تا مسیر مصوون را برای شهروند امریکایی، افغان و سایر افرادیکه خواهان ترک افغانستان استند، فراهم خواهند کرد.

ادارهٔ جو بایدن به خاطر نحوهٔ روند تخلیه از افغانستان زیر انتقاد شدید جمهوریخواهان و گروه های حامی حقوق بشر قرار گرفته است، روندی که با هرج و مرج، ازدحام بیش از حد و حملهٔ انتحاری همراه بود.

کیوین مک‌کارتی،‌ رهبر اقلیت جمهوریخواه در مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده، با انتقاد از عملکرد ادارهٔ جو بایدن در افغانستان گفته است که روند تخلیه "شاید بزرگترین ناکامی حکومت امریکا در عرصهٔ نظامی در طول حیات من" باشد.

آقای مک‌کارتی این اظهارات را روز سه شنبه ۳۱ اگست (نهم سنبله) در یک کنفرانس خبری در حضور شماری از اعضای جمهوریخواه مجلس نمایندگان و نظامیان پیشین امریکا که در افغانستان خدمت کرده اند، بیان کرد.

اما جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده در عین روز در یک خطابه به مردم امریکا ماموریت تخلیۀ نظامی از افغانستان را بزرگترین ماموریت انتقالاتی در تاریخ خواند و به خاطر اجرای آن از نظامیان و دپلوماتان امریکایی قدردانی کرد.

افزون بر شهروندان امریکا، بر اساس گزارش ها،‌ ده‌ها هزار نفر از متقاضیان (SIV) که با تسلط طالبان زندگی شان با خطر بیشتر انتقامجویی مواجه است،‌ هنوز هم در افغانستان به سر می برند.

ایالات متحده و متحدین آن بر گروه طالبان فشار وارد کرده اند تا به همکاران افغان و شهروندان آسیب پذیر آن کشور اجازه سفر به خارج از افغانستان را بدهد.

XS
SM
MD
LG