لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان دست داشتن در کشتارهای هدفمند را انکار کردند


گروه طالبان گفته است که در کشتارهای هدفمند عالمان دینی، خبرنگاران و چهره‌های سیاسی دست نداشته و به گفتۀ این گروه، چنین افراد در فهرست اهداف نظامی طالبان شامل نیستند.

گروه طالبان روز چهارشنبه ششم جنوری (۱۷ جدی) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که چنین کشتارها به "زیان" افغانستان است. در این اعلامیه خواسته شده است تا "عناصر و حلقاتی" شناسایی شود که در چنین "مرحلۀ حساس" دست به این حملات می‌زنند.

در چند هفتۀ اخیر کشتارهای هدفمند در افغانستان افزایش یافته است که بیشتر قربانیان آن خبرنگاران و فعالان مدنی بوده اند.

مرکز خبرنگاران افغانستان چند روز پیش گزارش داد که در سال ۲۰۲۰ میلادی، هشت خبرنگار و کارمند رسانه‌یی در افغانستان جان باخته و ۱۹ خبرنگار دیگر مجروح شده اند که کم و بیش نصف این واقعات در چند هفتۀ اخیر به وقوع پیوسته است.

شماری از خبرنگاران و فعالان مدنی که در چند هفتۀ گذشته در افغانستان کشته شده اند
شماری از خبرنگاران و فعالان مدنی که در چند هفتۀ گذشته در افغانستان کشته شده اند

حکومت افغانستان و نیروهای امریکایی مستقر در افغانستان گروه طالبان را به انجام این حملات و کشتارهای هدفمند متهم کرده اند.

دو روز پیش، سونی لگیت، سخنگوی نیروهای امریکایی مستقر در افغانستان در یک پیام تویتر نوشت: "برای پیروزی صلح، کمپاین حملات و ترورهای هدفمند مقامات دولتی، رهبران جامعۀ مدنی و ژورنالیستان توسط طالبان که کسی ادعای مسوولیت آن را نکرده است، نیز باید توقف یابد."

پیشتر از آن وزیر داخله و رییس عمومی امنیت ملی افغانستان در مجلس سنای شورای ملی افغانستان گفتند که گروه طالبان "کاروان عبیده" را به هدف کشتار هدفمند خبرنگاران، اعضای جامعه مدنی و فعالان سیاسی و اجتماعی ایجاد کرده اند.

شورای امنیت ملی ایالات متحده نیز هفتۀ گذشته حملات هدفمند بر خبرنگاران افغان را عمل "ننگین و بزدلانه" خواند و گفت تمام آنانی که برای شان افغانستان و مردم این کشور اهمیت دارد، باید حملات هدفمند بر خبرنگاران افغان را نکوهش کنند.

XS
SM
MD
LG