لینک های دسترسی

Breaking News

مقام‌های افغان طالبان را عامل ۹۹ درصد حملات می‌دانند


وزیر امور داخله و رییس عمومی امنیت ملی افغانستان می‌گویند که گروه طالبان "کاروان عبیده" را به هدف کشتار هدفمند خبرنگاران، اعضای جامعه مدنی و فعالان سیاسی و اجتماعی توسط گروه طالبان خبر دادند.

مسعود انداربی، وزیر امور داخله و احمد ضیا سراج، رییس عمومی امنیت ملی افغانستان روز سه شنبه ۲۹ دسمبر (نهم جدی) در مجلس سنای شواری ملی افغانستان گفتند که "کاروان عبیده" یک شبکهٔ منظم طالبان است که بعد از امضای توافقنامه میان طالبان و ایالات متحده در ولایت لوگر به هدف راه اندازی حملات هدفمند ایجاد شده است.

به گفتۀ این مقام‌های امنیتی افغان، در جریان یک سال گذشته مخالفان مسلح بیش از ۱۸۲۰۰حمله به شمول حملات انتحاری و انفجاری و تعبیه ماین‌های مقناطیسی در افغانستان را راه اندازی کرده اند که ۹۹ درصد تمام این حملات از سوی طالبان صورت گرفته است و تنها یک درصد حملات تروریستی از جانب سایر مخالفان دولت به شمول داعش انجام شده است.

آقای اندرابی با این ادعا که طالبان در نبرد با نیروهای امنیتی افغان ناکام مانده‌‌اند، اضافه کرد که طالبان به خاطر گرفتن امتیاز بیشتر در میز مذاکرات صلح تاکتیک جنگی خود را عوض کرده و به حملات هدفمند روی آوردند.

آقای اندرابی گفت: "اعضای شبکهٔ کاروان عبیده صریحاً معترف استن که بعد از توافق طالبان و امریکا این شبکه ایجاد شده تا افراد متنفذ دولتی، اعضای جامعهٔ مدنی، ژورنالیست‌ها و تمام کسانی که صدای تاثیرگذار استند را مورد هدف قرار دهند."

بر اساس معلومات مقام‌های افغان، در جریان یک سال گذشته بیشتر از ۶۱۰۰ نفر از سوی ادارات امنیتی افغانستان به اتهام جرایم مختلف بازداشت شده اند که از این جمله ۳۶۰۰ نفر در پیوند با حملات تروریستی به شمول ۲۷۰ نفر در ارتباط ترورهای هدفمند و هفت نفر به اتهام انجام حملۀ انتحاری بازداشت شده اند.

آقای سراج در مورد اینکه چه گروهی و یا گروه‌هایی در کشتار هدفمند دست دارند گفت: "اکثریت افراد دستگیر شده عضو گروه طالبان و شماری از آنان نیز عضو گروه داعش اند که در سطح عملیاتی با گروه حقانی رابطه دارند."

در چند ماه پسین که مذاکرات صلح در شهر دوحه، پایتخت قطر جریان داشت سطح ترورهای هدفمند و انفجارماین های مقناطیسی درکابل وسایر ولایات افزایش یافته است.

  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG