لینک های دسترسی

Breaking News

مقام افغان: 'سنگسار دو طالب در هلمند نشان دهنده قیام مردم علیه ظلم است'


مقام افغان: 'سنگسار دو طالب در هلمند نشان دهنده قیام مردم علیه ظلم است'
مقام افغان: 'سنگسار دو طالب در هلمند نشان دهنده قیام مردم علیه ظلم است'

مسؤولین حکومت افغانستان از این اقدام مردم ولسوالی ناوه هلمند که دو طالب مسلح را به خاطر قتل یک مرد مو سفید سنگسار کرده اند استقبال میکنند و این اقدام را عکس العمل مردم در برابر ظلم و بی عدالتی میدانند.

حکیم عاشر، رئیس مرکز رسانه های حکومت، به روز سه شنبه در صحبت با خبرنگاران گفت این گونه قیام ها و عکس العمل ها نشان میدهد که مردم افغانستان دیگر در برابر ظلم و بی عدالتی خاموشی اختیار نمی کنند.

"حادثه این بود که یک تن از بزرگان قومی مردم افغانستان توسط دشمنان مزدور مردم افغانستان به شهادت رسید، باشندگان ولسوالی ناوه هلمند در واکنش به این عمل دست به اقدام زده و دو نفر از طالبان و دشمنان مردم افغانستان را که باعث شهادت این متنفذ قوم شده بود سنگسار کردند، این ها نشانه های از این است که مردم افغانستان بی تفاوت نیستند، دشمن خود را شناخته اند و در مقابل رنج، ظلم و بی عدالتی دیگر خاموشی اختیار نمی کنند"

این حادثه یک روز قبل در منطقه سرخ قلعه ولسوالی ناوه رخ داد.

به اساس گزارش ها از ولسوالی ناوه، دو طالب مسلح یک شب قبل بعد از نماز تراویح، یکی از بزرگان قومی را که ٦۰ سال عمر داشت به قتل رساندند.

طالبان این مرد را به اتهام همکاری با دولت کشته اند.

اما پس از این رویداد دو پسر مرد مقتول و مردم قریه دست به کار شده، اسلحه این مردان را گرفته و آنها را توسط سنگ به قتل رساندند.

تحلیلگران افغان این اقدام و جرات مردم را افزایش توانایی نیروهای دولتی در هلمند میدانند و میگویند این نشان میدهد که اگر مردم از سوی دولت دلگرمی داشته باشند و حمایت شوند در چنین حالاتی خود با طالبان مسلح مقاومت خواهند کرد.

محمد سعید نیازی تحلیل گر افغان در این مورد میگوید "گپ این است که مردم پشتوانه پیدا کرده اند. در این اواخر حکومت محلی هلمند واقعاً در برابر طالبان از خود جدیت نشان داده است. بناً مردم اعتماد پیدا کرده که اگر در برابر طالب ایستاده گی کنند دولت پشتیبان شان است، مردم هم جراات پیدا کردند که یک قاتل را اگر از بین میبرند دولت در کنارشان خواهد بود"

در این حال طالبان مسلح در صحبت با رسانه درگیری دوطالب مسلح با مردم ولسوالی ناوه را رد کرده و گفته اند امکان دارد این قضیه میان باشندگان قریه رخ داده باشد.

قبل از این نیز باشندگان مناطق مختلف افغانستان در رابطه به عملکرد طالبان و خواسته های انان اعتراضاتی داشته اند اما این نخستین بار است که مردم در برابر عملکرد طالبان عکس عمل شدید نشان داده و افراد این گروه در اثر خشم مردم و بدست مردم بقتل رسیده اند.

XS
SM
MD
LG