لینک های دسترسی

Breaking News

توافق صلح پیش از انتخابات ممکن است؟


زلمی خلیلزاد، نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان، می گوید که امیدوار است که توافق صلح با طالبان، پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری حاصل شود.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان قرار است در (۳۱ حمل ۱۳۹۸) برگزار شود، اما جدول زمانبندی این انتخابات، از سوی کمیسیون انتخابات افغانستان اعلام نشده است.

آقای خلیلزاد که هفته گذشته برای دومین بار با اعضای دفتر سیاسی طالبان در قطر، گفتگو کرده است، روز یکشنبه (۱۸ نوامبر) به خبرنگاران در کابل گفت که درباره روند گفتگوهای صلح با احتیاط "خوشبین" و "امیدوار" است.

روشن نیست که تا حدود شش ماه آینده آیا گفتگوهای صلح با طالبان نتیجه می دهد یا خیر، اما محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان هم از هفته گذشته بدینسو به گونه گسترده مشوره ها را آغاز کرده است.

پیش از این، برخی از رسانه ها از زبان مقام های امریکایی که نام شان گرفته نشده است، گزارش داده اند که احتمالأ، آقای خلیلزاد خواهان به تعویق افتادن انتخابات ریاست جمهوری افغانستان شده است. اما آقای خلیلزاد گفته است که امریکا هم از گفتگوهای صلح و هم از انتخابات حمایت می کند.

طالبان شکست نمی خورند

از سوی دیگر، جوزوف دانفورد، لوی درستیز نیروهای مسلح امریکا گفته است که طالبان با جنگ شکست نمی خورند و جنگ افغانستان "راه حل نظامی" ندارد.

این جنرال بلند رتبه امریکایی همچنان گفته است که ایالات متحده امریکا و متحدین اش در ناتو، باید از فشارهای نظامی، سیاسی و اقتصادی استفاده کنند تا طالبان برای پایان جنگ، به گفتگو مجبور شوند.

جنرال دانفورد گفت: "ما بدین باوریم که طالبان می دانند که باید صلح کنند".

مقام های امریکایی تاکید می کنند که هیچ جناح درگیر جنگ افغانستان، از راه نظامی نمی توانند که پیروز شوند.

XS
SM
MD
LG