لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان مانع 'کمپاین خانه به خانۀ پولیو' در هرات می‌شوند – مقام‌ها


همزمان با دومین دور کمپاین خزانی تطبیق واکسین پولیو در هرات، مقام های صحی در آن ولایت گفته اند که طالبان مانع تطبیق خانه به خانه واکسین پولیو در شماری از ولسوالی های این ولایت می‌شوند.

عبدالحکیم تمنا، رییس صحت عامۀ ولایت هرات گفته است که به دلیل مخالفت طالبان با برگزاری کمپاین خانه به خانه واکسین پولیو، در دور گذشته کم از کم به ۲۰ درصد کودکان زیر سن پنج سال در ولسوالی های شیندند و ادرسکن آن ولایت، واکسین پولیو تطبیق نشده است.

آقای تمنا به صدای امریکا گفت که باید به بیش از ۶۵۴ هزار کودک زیر سن پنج‌ سال در هرات واکسین پولیو تطبیق شود، اما به گفتۀ وی در کمپاین قبلی فقط به ۸۰ درصد این کودکان واکسین پولیو تطبیق شد. او گفت: "سعی می‌کنیم بتوانیم این آمار را در دور جدید بلند ببریم."

توریالی طاهری، معاون شورای ولایتی هرات، می گوید که مخالفت طالبان با برگزاری کمپاین خانه به خانه سبب خواهد شد تا ویروس وحشی پولیو در ساحات زیر حاکمیت این گروه دو باره شایع شود و پیامدهای ناگواری را برای نسل آینده به دنبال داشته باشد.

از آغاز سال روان میلادی تا اکنون، ۲۰ واقعه مثبت پولیو -سه واقعه در قندهار، پنج واقعه در هلمند، هشت واقعه در ارزگان، یک واقعه در ننگرهار، یک واقعه در کنر و دو واقعه در پکتیکا – ثبت شده است که اکثر این واقعات در ساحات زیر ادارۀ طالبان بوده است.

طالبان که در گذشته کارکرد سازمان‌های خیریۀ صحی، به شمول سازمان جهانی صحت و صلیب سرخ را در جریان کمپاین پولیو "مشکوک" توصیف کرده بودند، در شماری از ولایت‌ها به جای کمپاین خانه به خانه، تطبیق واکسین پولیو را تنها در مساجد و کلینیک‌ها محدود کرده بودند.

اما غلام داوود هاشمی، معاون والی هرات از مخالفان مسلح دولت خواسته است تا در این دور مانع تطبیق کمپاین خانه به خانۀ واکسین پولیو نشوند.

دور دوم واکسیناسیون خزانی پولیو برای مدت پنج روز در شهر و ولسوالی های هرات ادامه دارد که در آن نزدیک به ۳۰۰۰ کارمند صحی، خدمات واکسیناسیون را به کودکان ارایه خواهند کرد.

XS
SM
MD
LG