لینک های دسترسی

Breaking News

یوناما: نرگس سادات و ذکریا اصولی از بند طالبان رها شدند


نرگس سادات، یکی از اعضای رهبری "جنبش اصلی زنان مقتدر افغانستان" و ذکریا اصولی، استاد پوهنتون که از سوی طالبان بازداشت شده بودند، از بند رها شدند.

هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) روز دوشنبه دهم اپریل (۲۱ حمل) در یک پیام تویتر نگاشت: "یوناما از رهایی نرگس سادات و ذکریا اصولی استقبال کرده و در مورد تداوم بازداشت اجباری شماری از فعالان جامعهٔ مدنی افغانستان به شمول مدافعان حقوق بشر که به خاطر حقوق زنان و دختران صدا بلند کرده و برخی از آنان از چند ماه به اینسو در بند نگه‌داشته اند، نگران است."

یوناما گفته است که به تماس با مقام‌های طالبان ادامه می‌دهد، اما این اداره گفته است که با وصف تقاضاهای مکرر، طالبان معلوماتی را در مورد سرنوشت افراد بازداشت شده مهیا نکرده اند. یوناما گفته است: "ما خواستار رهایی فوری همه کسانی استیم که جبراً بازداشت شده اند. هیچ افغانی نباید به خاطر اظهار آزادی بیان بازداشت شود."


محمد رضا، همسر نرگس سادات، روز دوشنبه دهم اپریل (۲۱ حمل) در صحبت با صدای امریکا رهایی همسرش را تایید کرد،‌ اما از ارایهٔ جزییات خودداری کرد.

نرگس سادات به تاریخ ۲۲ دلو در ساحهٔ کارته چهار از مربوطات حوزهٔ سوم امنیتی کابل از سوی افراد طالبان بازداشت و سپس زندانی شد.

در آن زمان محمد رضا، همسر نرگس به رسانه‌ها گفته بود که طالبان در حوزهٔ امنیتی به وی گفتند که همسرش مخالف نظام است و در تلیفون وی "ویدیوها و عکس های ضد طالبان" وجود داشت.

نرگس سادات یکی از فعالانی بود که در اعتراض به ممنوعیت طالبان بر حق کار و آموزش زنان و دختران در افغانستان در تظاهرات شرکت کرده و آشکارا از این رویکرد طالبان انتقاد می‌کرد.

طالبان در نزدیک به ۲۰ ماه گذشته که بر افغانستان حاکم شده اند، صداهای مخالف به شمول فعالان حقوق زن، استادان پوهنتون و خبرنگارانی را بازداشت کرده اند که از کارکرد این گروه انتقاد کرده اند.

با وصف انتقاد گستردهٔ بین‌المللی و تقاضاها برای رهایی افراد بازداشت شده، طالبان هنوز هم شماری از منتقدان حکومت خود را در بند نگه داشته اند.

در تازه ترین مورد، الکساندرا مستواجا، همسر مرتضی بهبودی، خبرنگار فرانسوی افغان‌تبار، از طالبان خواسته است تا به احترام ماه رمضان شوهرش را از بند رها کنند.

مرتضی بهبودی به تاریخ ۱۵ جدی سال گذشته برای تهیه گزارش به کابل سفر کرد و ۴۸ ساعت بعد، هنگامی که قصد داشت اعتبارنامۀ مطبوعاتی خود را از وزارت خارجۀ حکومت طالبان دریافت کند، بازداشت شد.

چند روز پیش، طالبان مطیع‌الله ویسا، فعال حق آموزش دختران و بنیانگذار انجمن "راه قلم" را بازداشت کردند. همچنین طالبان موسی‌ شاهین، آوازخوان محلی پنجشیری را در بند نگه داشته اند.

شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی مدعی شده اند که افراد بازداشت شده از سوی طالبان در زندان شکنجه می‌شوند. کاربران با راه اندای کمپاینی از خاموشی جامعه جهانی دربارۀ "شکنجه" و بازداشت این فعالان مدنی انتقاد کرده و از مردم افغانستان خواسته اند که برای رهایی این فعالان مدنی، به این کمپاین بپیوندند.

XS
SM
MD
LG