لینک های دسترسی

Breaking News

همسر مرتضی بهبودی خواستار رهایی شوهرش از بند طالبان شد


مرتضی بهبودی
مرتضی بهبودی

همسر مرتضی بهبودی، خبرنگار فرانسوی افغان‌تبار از حکومت طالبان خواسته است که به ‌خاطر ماه رمضان شوهرش را از زندان آزاد کند.

مرتضی بهبودی به تاریخ ۱۵ جدی سال گذشته برای تهیه گزارش به کابل سفر کرد و ۴۸ ساعت بعد، هنگامی که قصد داشت اعتبارنامۀ مطبوعاتی خود را از وزارت خارجۀ حکومت طالبان دریافت کند، بازداشت شد.

الکساندرا مستواجا، همسر این خبرنگار روز دوشنبه ۱۰ اپریل (۲۱ حمل) در پیامی در تویتر گفته است که با گذشت بیش از سه ماه هنوز هم آقای بهبودی در بند طالبان است و از سرنوشت وی هیچ خبری نیست.

او افزوده است: "ماه رمضان، ماه بخشش و مهربانی است. اما در این ماه، همسرم مرتضی بهبودی هنوز هم در زندان طالبان به سر می برد. مرتضی به عنوان یک خبرنگار مسوول همیشه سخت زحمت کشیده تا نقشی مفید برای بهبودی وضعیت افغانستان ایفا کند. امیدوارم در این ماه مبارک او را آزاد کنند."

اخیراً سازمان گزارشگران بدون مرز و ۱۴ رسانه‌ و مرکز تولید محصولات رسانه‌ای در فرانسه نیز از طالبان خواستند که مرتضی بهبودی را از بند رها کنند.

این سازمان به تاریخ ششم فبروری (۱۷ دلو) در اعلامیه‌ای گفت که این خبرنگار، توسط افراد طالبان در کابل بازداشت و تا اکنون در زندان این گروه به سر می‌برد. این سازمان و رسانه‌های فرانسوی، بازداشت مرتضی بهبودی را توسط طالبان "نامعقول" خوانده و گفتند که تلاش‌های آنان برای رهایی این خبرنگار بی‌نتیجه مانده است.

ادامۀ توقیف این خبرنگار و شماری از فعالان مدنی و استادان پوهنتون، واکنش‌های زیادی را در میان کاربران رسانه‌های اجتماعی به دنبال داشته و آنان کمپاینی را برای رهایی این فعالان مدنی به راه انداخته اند.

بر اساس گزارش‌ها، در حال حاضر افزون بر مرتضی بهبودی، نرگس سادات، از اعضای رهبری "جنبش اصلی زنان مقتدر افغانستان"، ذکریا اصولی، استاد پوهنتون، موسی شاهین، آوازخوان، مطیع ویسا، بنیانگذار انجمن "راه قلم" و مدافع حقوق آموزش دختران و شماری دیگر از فعالان مدنی در بند طالبان قرار دارند.

هنوز در مورد وضعیت صحی آقای بهبودی در زندان طالبان معلوماتی در دست نیست، اما بستگان موسی شاهین و ذکریا اصولی گفته اند که آنان در وضعیت بد صحی به سر می‌برند و از دسترسی به خدمات صحی در زندان محروم اند.

عبدالوهاب عاصم، برادر موسی شاهین دیروز به صدای امریکا گفت که برادرش در زندان‌های طالبان مورد "شکنجۀ روحی و فزیکی" قرار گرفته و با نارسایی کلیه مواجه شده و همچنان "سر و صورتش" ورم کرده است.

کاربران رسانه‌های اجتماعی از خاموشی جامعه جهانی دربارۀ "شکنجه" و بازداشت این فعالان مدنی انتقاد کرده و آنان از همۀ شهروندان افغانستان خواسته اند که برای رهایی این فعالان مدنی، به این کمپاین بپیوندند.

نصیر احمد فایق، سرپرست نمایندگی افغانستان در سازمان ملل متحد نیز به ادامۀ توقیف مرتضی بهبودی و فعالان مدنی به شمول استادان پوهنتون و زنان معترض واکنش نشان داده است.

آقای فایق در تویتر نگاشته است: "توقیف و زندانی نمودن مردم بی‌گناه به بهانه‌های مختلف نمونه‌ای بارز دشمنی با دانش، فرهنگ، آزادی و پیشرفت افغانستان است."

طالبان تا کنون در این مورد ابراز نظر نکرده اند. هرچند نهادهای بین‌المللی حقوق بشری به شمول گزارشگر ویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستار رهایی آنان شده اند، اما طالبان تا کنون هیچ اقدامی برای آزادی این فعالان مدنی نکرده اند.

XS
SM
MD
LG