لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان از دستگیری چهار عضو داعش در شمال کابل خبر دادند


شماری از جنگجویان طالبان در شهر کابل
شماری از جنگجویان طالبان در شهر کابل

ذبیح الله مجاهد،‌ یکی از سخنگویان طالبان روز چهار شنبه ششم اکتوبر (۱۴ میزان) گفت که چهار تن از "تندروان داعش" در شمال شهر کابل دستگیر شدند.

آقای مجاهد به خبرگزاری اسوشیتید پرس گفته است که طالبان در جریان عملیات سه شنبه شب این افراد وابسته به داعش را در شمال شهر کابل همراه با مقداری سلاح و اسناد دستگیر کردند. اما این سخنگوی طالبان محل دقیق دستگیری افراد وابسته به داعش را مشخص نکرده است.

طالبان روز دوشنبه چهارم اکتوبر (۱۲ میزان) نیز گفتند که چند ساعت پس از وقوع انفجار در مسجد عیدگاه که موجب کشته و زخمی شدن چندین "غیرنظامی" شد، یکی از مخفیگاه‌های مربوط داعش را در شمال کابل از بین بردند.

شاخۀ خراسان گروه دولت اسلامی یا داعش مسوولیت حملۀ روز یکشنبه در نزدیکی مسجد عیدگاه شهر کابل بر عهده گرفت.

رسانه‌های محلی افغانستان گزارش داده اند که در این انفجار کم از کم هشت نفر کشته و ۲۰ نفر دیگر زخمی شده اند، اما سخنگوی وزارت داخلۀ طالبان این آمار را رد کرده و گفته است که در این حمله دو غیرنظامی کشته و سه نفر دیگر زخمی شده اند.

در همین حال، به اثر گلوله باری مردان مسلح ناشناس بر گزمۀ طالبان در شهر جلال آباد، مرکز ولایت ننگرهار، دو جنگجوی طالبان روز چهار شنبه کشته شدند. این حمله در نزدیکی یک بازار ترکاری فروشی در شهر جلال آباد رخ داد.

خبرگزاری اسوشیتید پرس از قول یک کارمند شفاخانۀ شهر جلال آباد که نخواست نامش ذکر شود، گزارش داده است که پس از گلوله باری، دو جسد و دو زخمی به شفاخانه انتقال داده شدند.

تا حال هیچ گروهی مسوولیت حمله در شهر جلال آباد را بر عهده نگرفته است، اما شاخۀ خراسان داعش پس از تسلط طالبان بر افغانستان، همواره مسوولیت حملات مشابه را بر عهده گرفته است.

پس از حملات انتحاری اواخر ماه اگست در میدان هوایی کابل که به اثر آن ۱۳ نظامی امریکایی و در حدود ۱۷۰ غیر نظامی افغان کشته شدند، حمله بر مسجد عیدگاه،‌ نخستین حملۀ جدی پس از خروج کامل قوای بین المللی به رهبری ایالات متحده از افغانستان، در شهر کابل به شمار می رود.

شاخهٔ خراسان داعش در جریان خروج قوای بین‌المللی از افغانستان و پس از آن، تا حال مسوولیت چندین حملهٔ مرگبار را بر ضد طالبان بر عهده گرفته است.

طالبان که بر ضد نیرو‌های وفادار به احمد مسعود، رهبر "جبهه مقاومت ملی افغانستان" نیز در ولایت پنجشیر می‌جنگند، گفته اند که تقریباً همه قلمرو کشور را زیر کنترول خود آورده اند.

اما حمله بر مسجد عیدگاه و حملات در ولایت‌های ننگرهار، پروان و کابل نشان می‌دهد که تهدید‌های امنیتی هنوز هم وجود دارد.

XS
SM
MD
LG