لینک های دسترسی

Breaking News

اتحادیۀ اروپا: روند حضور حداقل خود در افغانستان را آغاز کرده ایم


اتحادیهٔ اروپا امروز ۲۱ جنوری (اول دلو) گفت که شمار محدود از کارمندان اتحادیهٔ‌ اروپایی را بر اساس اهداف بشری دوباره به افغانستان می‌فرستد. اما این اتحادیهٔ تاکید کرد که این اقدام به معنی به رسمیت شناختن طالبان نیست.

پس از آن که ۲۷ کشور اتحادیهٔ اروپا و شماری زیادی از کشورهای خارجی دپلومات‌ها و کارمندان شان را پس از تلسط طالبان بر کابل از افغانستان بیرون کردند، این نخستین بار است که این اتحادیه از برگشت شماری از کارمندان خویش خبر می‌دهد.

پیتر ستانو، سخنگوی کمیسیون امور خارجی اروپا گفت که اتحادیهٔ اروپا روند حضور مجدد حداقل کارمندان هیات بین المللی خویش در افغانستان را به هدف رسانیدن کمک‌های بشری و نظارت از وضعیت بشری، آغاز کرده است.

این سخنگوی اتحادیهٔ اروپا نگفت که نمایندگی این اتحادیه در افغانستان رسماً دوباره گشایش یافته است.

اما وزارت خارجۀ حکومت طالبان گفته است که اتحادیۀ اروپا سفارت‌اش را دوباره در کابل باز کرده و عملاً فعالیت‌های خود را از سر گفته است.

عبدالقهار بلخی، سخنگوی این وزارت ناوقت روز پنجشنبه ۲۰ جنوری (۳۰ جدی) در پیامی در تویتر نوشت که این اقدام پس از گفتگوهای مکرر میان مقام‌های طالبان و اتحادیۀ اروپا انجام شده است.

او تاکید کرده که اتحادیۀ اروپا پیش از این، ۲۲۰ میلیون یورو به افغانستان کمک کرده و به تازگی نیز گفته است که بیش از ۳۰۰ میلیون دالر دیگر را به مردم این کشور کمک خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجۀ طالبان گفته است که آنان از این کمک‌های اتحادیۀ اروپا در بخش‌های مختلف، به ویژه پرداخت معاش آموزگاران افغان استفاده خواهند کرد.

با سقوط کابل به دست طالبان به تاریخ ۱۵ اگست (۲۴ اسد) بسیاری کشورها سفارت‌های شان را در کابل مسدود کردند، اما برخی از کشورهای دیگر، به شمول ایالات متحدۀ امریکا و کشورهای اروپایی فعالیت سفارت‌های شان را در حال حاضر از دوحه، پایتخت قطر به پیش می‌برند.

این در حالی است که پیش از این امانویل مکرون، رییس جمهور فرانسه گفته بود که چندین کشور اروپایی در مورد گشایش ماموریت مشترک دپلوماتیک در افغانستان کار می‌کنند.

رییس جمهور فرانسه افزود که اقدام ایجاد ماموریت مشترک دپلوماتیک در افغانستان،‌ به معنی به رسمیت شناختن یا مذاکرات سیاسی با این گروه نیست. با آنهم او گفت که مشکلات امنیتی در پی این اقدام به کار بیشتر نیاز دارد.

چین، پاکستان، ایران، ترکیه، قطر و روسیه از کشورهایی بودند که پس از تحولات اخیر و مسلط شدن طالبان بر افغانستان، سفارتخانه‌های شان را در آن کشور نبستند.

XS
SM
MD
LG