لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان: ملا برادر تحریم است، طالبان: ملا برادر به اسلام آباد دعوت شده است


چند روز پس از آن که وزارت خارجۀ پاکستان گفت که تحریم‌های ملل متحد را بر شماری از رهبران طالبان به شمول ملا عبدالغنی برادر معاون آن گروه، عملی می‌کند، دفتر سیاسی طالبان در قطر از سفر ملا برادر به پاکستان خبر داده است.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر روز یکشنبه ۲۳ اگست (دوم سنبله) در تویتر نوشته است که ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی گروه طالبان و رییس دفتر آن گروه در راس یک هیات بلند رتبه، بنا به دعوت رسمی پاکستان عازم آن کشور شده اند.

حکومت پاکستان تا کنون دعوت رسمی از ملا برادر را تایید یا رد نکرده است، اما شماری از رسانه‌های پاکستانی از قول مقام‌های وزارت خارجۀ پاکستان گزارش داده‌اند که معاون گروه طالبان به دعوت شاه محمود قریشی، وزیر خارجۀ پاکستان برای بحث در مورد روند صلح افغانستان به اسلام آباد دعوت شده است.

سهیل شاهین نیز گفته است که ملا برادر در مورد "جریانات اخیر پروسه صلح افغانستان، مهاجرین افغانی مقیم در پاکستان و رفت و آمد مردم و ایجاد سهولت‌های تجارتی بین هر دو کشور و دیگر موضوعات" با مقام‌های پاکستانی صحبت می‌کند.

آقای سهیل گفته است همه‌گیری کروناویروس سفرهای نمایندگان طالبان را به تاخیر انداخته بود، اما به گفتۀ وی این سفرها به منظور "روابط مثبت با کشورهای منطقه و همسایه و رسانیدن نظر و موقف خود درباره صلح به جهانیان" از سر گرفته شده است.

بر اساس فیصله کمیتۀ تعزیرات شورای امنیت ملل متحد، برعلاوۀ وضع محدودیت سفر و ممنوعیت حمل اسلحه بر این افراد، تمام دارایی‌های آنان نیز راکد شود.

زمان اعلام این تحریم‌ها در مقطع حساسی است که مذاکرات صلح افغانستان وارد مرحلۀ مهم و سرنوشت سازی می‌شود و برخی‌ کارشناسان نیز این اقدام پاکستان را به مثابۀ فشار بر طالبان تعبیر کرده اند تا آن گروه را به آغاز مذاکرات بین‌الافغانی وادار کند.

خبرگزاری اسوشیتدپرس روز شنبه از قول سهیل شاهین گزارش داد که هرچند این تحریم‌ها از دیرزمانی بر رهبران طالبان وضع شده بود، اما اگر با جدیت تطبیق شود و به ویژه محدودیت سفر وضع شود، روند صلح افغانستان را آسیب خواهد رساند.

تحریم برای گریز از تحریم؟

پیش از این، روزنامۀ واشنگتن پست گزارش داده بود که وزارت خارجۀ پاکستان به عنوان نشانۀ تعهداش به گروه کاری اقدام مالی، بر شماری از رهبران طالبان به شمول ملا برادر و سراج الدین حقانی، معاون دیگر گروه طالبان و برخی اعضای خانواۀ حقانی تحریم وضع کرده است.

پاکستان که در فهرست خاکستری گروه کاری اقدام مالی (FATF) قرار دارد، اگر تلاش‌ها را در مقابله با سازمان‌هایی که دهشت افگنی را تمویل می‌کنند افزایش ندهد، ممکن در فهرست سیاه این سازمان قرار گیرد. قرار گرفتن در فهرست سیاه این سازمان ضربۀ بزرگ اقتصادی به پاکستان وارد خواهد کرد.

قرار است گروه کاری اقدام مالی، فعالیت های پاکستان را در راستای مبارزه با گروه‌های دهشت افگن و پولشویی، در ماه اکتوبر سال جاری ارزیابی کند.

وزارت خارجۀ ایالات متحده در اواخر جون سال روان با نشر گزاشی گفته بود که پاکستان هنوز هم لانۀ امن گروه‌های دهشت افگنی است که حملات را بر افغانستان و هند انجام می‌دهند و بر اساس این گزارش اسلام آباد در برابر این گروه‌ها اقدام بسنده انجام نداده است.

در این گزارش که بر مبارزه با دهشت افگنی در جهان در سال ۲۰۱۹ تمرکز دارد، به گونۀ خاص از حمایت پاکستان از طالبان افغان و لشکر طیبه که بر ضد افغانستان فعالیت دارند، یاد آوری شده است.

با اینحال پاکستان همواره حمایت از گروه‌های دهشت افگن مستقر در آن کشور را رد کرده و خود را قربانی بزرگ دهشت افگنی قلمداد کرده است.

XS
SM
MD
LG