لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: کار نصب سیستم رادار در سه میدان هوایی افغانستان آغاز شده است


وزارت ترانسپورت و هوانوردی ملکی حکومت طالبان می‌گوید که به منظور کنترول حریم هوایی افغانستان، کار نصب سیستم رادار در سه میدان هوایی بین‌المللی آن کشور آغاز شده است.

حمیدالله آخندزاده، سرپرست وزارت ترانسپورت و هوانوردی ملکی حکومت طالبان روز دوشنبه ۲۹ اگست (هفتم سنبله) به خبرنگاران گفت که میدان‌های هوایی کابل، بلخ و هرات شامل این پروژه است.

در حال حاضر کنترول ترافیک میدان هوایی کابل با تجهیزات اندک از سوی یک تیم افغان‌ها اداره می‌شود که توسط افراد مسلکی اوزبیکستان و قطر آموزش دیده اند.

از سویی هم، سرپرست وزارت ترانسپورت و هوانوردی ملکی حکومت طالبان ادعا کرد که نیروهای خارجی هنگام ترک میدان هوایی کابل، اکثر تجهیزات، تاسیسات و وسایل این میدان را تخریب کردند.

غلام جیلانی وفا، معین عملیاتی وزارت ترانسپورت و هوانوردی ملکی حکومت طالبان گفت که ۷۰ درصد از تجهیزات و تأسیسات در میدان هوایی کابل از سوی نیروهای خارجی از بین رفته است.

او‌ افزود: "به ارزش میلیون‌ها دالر تجهیزات و تاسیسات در میدان‌ هوایی کابل از سوی نیروهای خارجی و افراد مغرض از بین رفته‌ است."

به گفتۀ مقامات وزارت ترانسپورت و هوانوردی ملکی حکومت طالبان این سیستم‌ها، ترمینل‌ها و وسایل تخنیکی با همکاری متخصصین امارت متحده عرب و قطر ترمیم و دوباره فعال شده اند.

پس از خروج قوای خارجی و مسلط شدن طالبان بر افغانستان در اگست سال ۲۰۲۱، میدان هوایی کابل از فعالیت باز ماند، اما با گذشت چند ماه، این میدان هوایی برای برخی پروازهای بین‌‌المللی دوباره فعال شد.

روز گذشته، محمد یعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع حکومت طالبان نیز گفت که امریکا هنگام بیرون شدن از افغانستان سیستم رادار این کشور را به گونۀ کامل از بین برده است.

ایالات متحده در مورد تخریب تاسیسات و تجهیزات میدان هوایی کابل چیزی نگفته است، اما پیش از این وزارت دفاع این کشور در گزارشی تایید کرده است که هنگام خروج نیروهای امریکایی از افغانستان ۷۸ فروند طیارۀ ساخت ایالات متحده در میدان هوایی کابل وجود داشت که پیش از خروج غیرفعال شده است.

وزارت ترانسپورت و هوانوردی ملکی حکومت طالبان همچنان گفته است که توافقنامه‌هایی را برای تنظیم امور حریم هوایی با شماری از کشورهای همسایۀ افغانستان امضا کرده است که طی یک سال اخیر بیش از ۱۵هزار پرواز عبوری از فضای افغانستان صورت گرفته است.

آمار وزارت ترانسپورت و هوانوردی ملکی حکومت طالبان نشان می‌دهد که در یک سال اخیر سه‌هزار و ۲۴۳ پرواز از میدان‌های هوایی افغانستان صورت گرفته که از این رهگذر حدود شش میلیارد افغانی عواید به دست آمده است.

مقامات این وزارت می‌گویند که از طریق این پروازها نزدیک به ۳۷۰هزار مسافر به داخل و خارج از افغانستان انتقال یافته اند.

این در حالی است که طالبان مدیریت برخی میدان‌های هوایی را با شرکت "گاک" امارات متحده عرب امضا کرده اند. بر اساس این قرارداد شرکت "گاک" میدان‌های هوایی ولایات کابل، کندهار، مزار شریف و هرات را تا سه سال آینده مدیریت خواهد کرد.

بازرسی و تلاشی مسافران و لوازم سفر آنان در چهار میدان هوایی افغانستان به دوش این شرکت است.

XS
SM
MD
LG