لینک های دسترسی

Breaking News

حکومت افغانستان صد زندانی طالب را رها می‌کند


شورای امنیت ملی افغانستان گفته است که پس از گفتگوی حکومت و نمایندگان طالبان در مورد رهایی زندانیان طالبان به روز چهارشنبه، حکومت تصمیم گرفته است که صد زندانی طالب آزاد شود.

جاوید فیصل، سخنگوی این شورا گفت که این زندانیان تا سه شنبه هفتۀ آینده ۱۲ حمل به گونۀ مشروط آزاد خواهند شد.

آقای فیصل افزود که محور گفتگوی نمایندگان حکومت افغانستان از طریق ویدیو کنفرانس با نمایندگان طالبان اقدامات تخنیکی ابتدایی رهایی زندانیان بود.

به گفتۀ وی، در ویدیو کنفرانس دیروز طالبان پذیرفتند که در روزهای نزدیک با حکومت در افغانستان گفتگوی مستقیم داشته باشند.

سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان تاکید کرد: "بر اساس فرمان رییس جمهور غنی، با توجه به سن زندانیان، وضعیت صحی آنها و آسیب‌پذیری شان در مقابل کروناویروس، تا ۳۱ مارچ صد زندانی به خاطر همدردی بشردوستانه پس از گرفتن تضمین مبنی بر برنگشتن به میدان جنگ آزاد خواهند شد".

سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان گفته است که برای بحث‌های بیشتر در این زمینه، نمایندگان حکومت افغانستان و گروه طالبان گفتگوی مستقیم خواهند داشت.

عبدالله عبدالله، رییس پیشین اجراییه افغانستان با حمایت از تبادلۀ زندانیان دوجانب گفت: "کمک می‌کند به تسهیل مذاکرات بین‌الافغانی و شروع مذاکرات می‌تواند فضای تازه را ایجاد کند".

زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژه ایالات متحدۀ در امور مصالحه افغانستان نیز این موضوع را تایید کرده و آن را پیشرفتی خوب خوانده است.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر نیز گفته است که نمایندگان حکومت و آن گروه در حضور نمایندگان امریکا، قطر و کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ، روز چهارشنبه روی مساله رهایی زندانیان، چهار ساعت صحبت کردند.

شاهین در تویترش گفته است که یک تیم تخنیکی طالبان برای نظارت از روند رهایی زندانیان به زندان بگرام سفر خواهد کرد.

پیش از این نمایندگان حکومت افغانستان و طالبان برای نخستین بار هفتۀ گذشته روی رهایی زندانیان از طریق ویدیو کنفرانس صحبت کرده بودند.

دفتر هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) با استقبال از این توافق، آن را گام مثبت برای آغاز گفتگوهای بین‌الافغانی خوانده است.

یوناما در اعلامیه‌اش گفته است: "جوانب تعهدات خود را طبق قوانین بین‌المللی در مورد عزت هر زندانی و اهمیت پاسخگویی در برابر صلح یادآوری می‌کنند".

جنجال میان حکومت افغانستان و طالبان در مورد آزادی زندانیان، سبب تاخیر آغاز گفتگوهای بین‌الافغانی شده است.

پس از امضای توافقنامه صلح میان ایالات متحده و طالبان در ۲۹ فبروری، برای آغاز گفتگوهای بین‌الافغانی ده روز تعیین شده بود؛ اما به دلیل جنجال میان دوجانب (حکومت و طالبان) با گذشت سه هفته از امضای توافقنامه صلح، هنوز هم تاریخ دقیق مذاکرات بین‌الافغانی مشخص نشده است.

XS
SM
MD
LG