لینک های دسترسی

Breaking News

امیدواری یوناما بر تداوم کمک‌ جهانی به افغانستان پس از تامین صلح


معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) می‌گوید که امیدوار است کشورهای تمویل‌کنندۀ افغانستان کمک‌های شان را پس از برقراری صلح نیز به این کشور ادامه دهند.

یوناما از برگزاری کنفرانس ژنیو زیر نام "افغانستان و مسیر رسیدن به صلح، رفاه و خودکفایی" به تاریخ ۲۳ و ۲۴ نومبر ۲۰۲۰ میلادی در شهر ژنیو سویس خبر داده است.

هدف این کنفرانس را تجدید تعهدات بین‌المللی و افغانستان در مورد انکشاف و ثبات این کشور، توافق در مورد اهداف انکشافی مشترک برای سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۴ میلادی و هماهنگی همکاری‌های انکشافی در مورد حمایت مالی برای افغانستان گفته است.

یوناما ناوقت روز سه شنبه ۱۵ سپتمبر (۲۵ سبنله) در اعلامیه‌ای به نقل از دیبرا لاینز، نماینده ویژه سرمنشی ملل متحد برای افغانستان گفته است: "آغاز مذاکرات صلح افغانستان برای پایان دادن به دهه‌ها جنگ، یک لحظۀ حساس برای افغانستان است. امیدوارم جامعه بین المللی از این مناسبت برای تایید دوباره حمایت قاطع خویش از انکشاف افغانستان در موازات با پروسه صلح استفاده نماید."

خانم لاینز با اشاره به کنفرانس ژنیو گفت که ملل متحد متعهد است که با حکومت افغانستان، دولت فنلند و تمویل‌کنندگان جهانی برای ارایه بهترین نتیجه ممکن به نفع تمام افغان‌ها همکاری کند.

در اعلامیه آمده از آنجایی که این کنفرانس در "مقطعی تاریخی" برگزار می‌شود و آغاز مذاکرات صلح افغانستان فرصت‌های جدیدی را برای انکشاف پیش‌کش می‌کند، مشارکت و حمایت پایدار جامعه جهانی از این کشور یک امر ضروری است.

عبدالهادی ارغندیوال، سرپرست وزارت مالیه افغانستان گفته که نیاز است تا نهادهای کمک‌کننده در همکاری با افغانستان، کمک‌های خود را روی کاهش چشم‌گیر فقر در این کشور متمرکز کنند.

آقای ارغندیوال افزود: "سرمایه گذاری در صلح و انکشاف باید تضمین کافی برای تساوی جنسیت، حفاظت از حقوق بشر، حقوق زنان و حقوق اقلیت‌ها و همچنان اصول دموکراتیک ارایه نماید. جمهوریت یک تضمین حقیقی برای تنوع افغانستان است و باید تقویت گردد".

همچنان پکا هاویستو، وزیر خارجۀ فنلند که کشورش یکی از برگزارکنندگان این کنفرانس خواهد بود، می‌گوید که برای پشتبیانی از افغانسان و مردم این کشور به هدف رسیدن به انکشاف پایدار، رفاه و صلح دایمی در همکاری با دیگر کشورهای کمک‌کننده متعهد است.

XS
SM
MD
LG