لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان پریسا مبارز را بازداشت کردند؛ ملل متحد خواستار رهایی وی شد


پریسا مبارز
پریسا مبارز

"جنبش اصلی زنان مقتدر افغانستان" از بازداشت یک فعال حقوق زن توسط افراد طالبان در تخار خبر داده و می‌گوید که تا کنون از سرنوشت این زن معترض هیچ خبری نیست.

مونسه مبارز، بنیانگذار این جنبش روز یکشنبه ۱۲ فبروری (۲۳ دلو) به صدای امریکا گفت که این فعال پریسا مبارز نام دارد و صبح روز گذشته با برادرش توسط طالبان در شهر تالقان بازداشت شده است.

به گفته وی، پریسا مبارز مسوولیت نمایندگی "جنبش اصلی زنان مقتدر افغانستان" را در تخار به عهده داشت و چندین بار تظاهرات علیه سیاست‌های سخت‌گیرانه طالبان را برگزار کرده بود.

او افزود: "تمام معترضان و منتقدین گروه طالب در یک خطر جدی امنیتی به سر می‌برند، به شمول کابل، تخار و دیگر ولایات. البته این روند بازداشت‌ها به باور من شاید افزایش پیدا کند، به دلیل این که ما در آستانه هشت مارچ، روز جهانی زن قرار داریم. در این روز صداها علیه طالب بیشتر خواهد شد."

مبارزه اضافه کرد که با افزایش فشارهای جامعه جهانی بر طالبان، این گروه محدودیت‌های بیشتری را بر زنان و دختران در افغانستان وضع خواهند کرد.

در این حال، گزارشگر ویژۀ شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد از بازداشت پریسا مبارز توسط طالبان در تخار ابراز نگرانی کرده و خواستار رهایی بی‌درنگ وی شده است.

ریچارد بنیت در پیامی در تویتر این اقدام طالبان را محکوم کرده و گفته است که اعتراض برای تامین حق آموزش زنان و دختران جرم نیست و آنان باید صدای شان را بلند کنند.

سخنگویان طالبان تا کنون در مورد بازداشت پریسا مبارز در ولایت تخار ابراز نظر نکرده اند.

این در حالی است که طالبان پس از حاکمیت بر افغانستان، ده‌ها فعال حقوق زن که به دلیل سیاست‌های سختیگرانه این گروه دست به اعتراض زده بودند، را بازداشت و زندانی کرده اند.

برخی از این معترضان پس از رهایی از بند، مدعی شدند که در زندان‌ توسط طالبان مورد شکنجه و حتا مورد لت و کوب قرار گرفته اند. ادعای که طالبان همواره آنرا رد کردند.

XS
SM
MD
LG