لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان 'نشست اضطراری' یک هلیکوپتر در پنجشیر را تایید کرد


مقام‌های محلی طالبان سرنگون شدن یک هلیکوپتر نظامی توسط نیروهای جبهۀ مقاومت ملی در پنجشیر را رد کرده، اما می‌گویند که این هلیکوپتر به دلیل مشکلات تخنیکی در این ولایت نشست اضطراری کرده است.

جبهۀ مقاومت ملی افغانستان به رهبری احمد مسعود ‌می‌گوید که نیروهای این جبهه در قسمت‌ بلندی کوه‌های"درۀ آرزو" یک هلیکوپتر افراد طالبان را سرنگون کرده اند.

صبغت‌الله احمدی، سخنگوی این جبهه، گفت که چهار تن از سرنشینان این هلیکوپتر به اسارت نیروهای جبهۀ مقاومت ملی افغانستان افتاده است.

خالد امیری، یکی از فرماندهان جبهه مقاومت، نیز با نشر تصویری از این طیاره گفته است آنان این طیاره را سقوط داده اند.

آقای امیری در تویتر خود نگاشته است: "با اسرا بر اساس دساتیر اسلام، روش‌ احمدشاه‌ مسعود و قوانین جنگی بین‌الملل برخورد صورت گرفته. دشمن کوشش نکند از راه فشار نظامی به رهایی اسرا اقدام کند."

اما ابوبکر صدیق، سخنگوی والی طالبان برای ولایت پنجشیر، روز جمعه ۱۷ جون (۲۷ جوزا) به صدای امریکا گفت: "این یک ادعای بی‌بنیاد و بی‌اساس است. هلیکوپتر نظامی نیروهای امارت اسلامی به دلیل یک مشکل تخنیکی در یک ساحۀ دوردست‌ که البته آن ساحه هم تحت مراقبت نیروهای امارت اسلامی قرار دارد، در حومۀ کوتل آرزو نشست [اضطراری] کرده است."

آقای صدیق همچنین ادعای گروه مسلح مخالف این گروه دربارۀ اسارت چهار تن از خدمۀ این هلیکوپتر را رد کرد و گفت که این موضوع "هیچ حقیقت" ندارد.

آرزو یکی از قله‌های بلند هندوکش در پنجشیر است که به گفتۀ جبهۀ مقاومت ملی افغانستان، نیروهای آن در بخش‌های این دره حضور پررنگ دارند و همواره با نیروهای مخالف مسلح این گروه به درگیری می‌پردازند.

در این حال، یک منبع در پنجشیر که از ذکر نامش در گزارش خودداری کرد به صدای امریکا گفت که طالبان در روزهای اخیر بار دیگر، از زمین و هوا به این ولایت نیرو فرستاده و در دو روز گذشته، هلیکوپترهای این گروه افراد شان را از مرکز این ولایت به بلندی کوه‌ها انتقال داده اند.

این منبع افزود که طالبان همچنین از قسمت‌های ولسوالی سالنگ ولایت پروان به کوتل آرزو نیرو فرستاده اند که آنان در مسیر راه با کمین نیروهای جبهۀ مقاومت مواجه شده اند.

این منبع تاکید کرد که این هلیکوپتر طالبان در اثر شلیک نیروهای مخالف این گروه آسیب دیده و از کار افتاده است.

اما سخنگوی والی طالبان برای پنجشیر حضور "پررنگ" نیروهای جبهه مقاومت و درگیری با افراد این گروه را رد کرد و گفت که طرف مقابل در این ولایت حضور "جبهه‌ای" ندارد و آنان نیز توان ایستادگی در برابر نیروهای طالبان را ندارند.

این در حالی است که درگیری‌ها میان نیروهای جبهۀ مقاومت ملی افغانستان و طالبان در پنجشیر، تخار، ولسوالی‌های سه‌گانۀ درۀ اندراب و ولسوالی خوست و فرنگ ولایت بغلان از چندین ماه به این‌سو، جریان دارد.

جبهۀ مقاومت و طالبان پیش از این نیز از وارد کردن تلفات به یکدیگر در این درگیری‌ها خبر داده بودند.

XS
SM
MD
LG