لینک های دسترسی

Breaking News

گوتیرش: طالبان برای عضویت در جامعۀ جهانی باید حقوق زنان را بپذیرد


منشی عمومی سازمان ملل متحد با ابراز نگرانی از محروم ماندن زنان و دختران از حق آموزش و کار، از گروه طالبان خواسته است که باید از حقوق اساسی زنان و دختران در این کشور پشتیبانی کنند.

انتونیو گوتیرش ناوقت شنبه ۲۹ جنوری (نهم دلو) در پیامی در صفحۀ تویترش نگاشته است که در حال حاضر، زنان و دختران در افغانستان از حق آموزش، کار و دسترسی به عدالت برابر محروم اند.

آقای گوتیرش افزوده است که طالبان باید برای نشان‌دادن تعهد واقعی برای کسب عضویت در جامعۀ جهانی، باید حقوق اولیۀ بشری که متعلق به هر دختر و زن است را بپذیرد و از آن حمایت کنند.

منشی عمومی ملل متحد پیش از این نیز از گروه طالبان خواسته بود که در این مورد اقدامات را روی دست گرفته و با پذیرفتن و پشتیبانی از حقوق زنان و دختران، اعتماد جامعه بین‌المللی را به دست بیاورد.

این مقام ارشد ملل متحد همچنین نگرانی خود را در مورد گزارش‌های مبنی بر دستگیری و اختطاف فعالان زن در افغانستان بیان کرده و خواستار آزادی آنان شده بود.

با آنکه طالبان گفته اند که این‌بار در مقایسه با حاکمیت قبلی‌شان بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ معتدل‌تر شده اند و وعدۀ احترام گذاشتن به حقوق زنان را داده اند، پیش از این، شماری از فعالان زن در افغانستان نسبت به این وعده‌های این گروه ابراز بی‌باوری کرده اند.

فعالان زن در افغانستان گفته اند که اخیراً تمنا زریاب پریانی و پروانه ابراهیم‌خیل، دو فعال حقوق زنان که در تظاهرات ضد طالبان شرکت داشتند، از خانه‌های شان در کابل بازداشت شده اند. اما طالبان گفته اند که در بازداشت و ناپدید شدن این دو فعال زن دست ندارند.

این در حالی است که نمایندگان فرانسه، آلمان، ايتاليا،ناروی ،بريتانيا و ايالات متحده به تاریخ ۲۴ جنوری در نشست اسلو از طالبان خواستند تا برای جلوگیری از افزایش نگران کننده نقض حقوق بشر، از جمله بازداشت های خودسرانه، ناپدید شدن اجباری، سرکوب رسانه ها، قتل های فراقانونی، شکنجه و ممنوعیت زنان و دختران، اقدامات بیشتری انجام دهند و حق آموزش، کار و آزادی سفر را از زنان سلب نکنند.

XS
SM
MD
LG