لینک های دسترسی

Breaking News

مرکز خبرنگاران افغانستان: هجوم طالبان بر تلویزیون تمدن خودسرانه و خلاف قانون است


عکس: آرشیف
عکس: آرشیف

مرکز خبرنگاران افغانستان یورش طالبان را بر دفتر تلویزیون تمدن در کابل خودسرانه و خلاف قانون خوانده و خواستار بررسی این موضوع شده است.

این نهاد پشتیبان رسانه‌ها و خبرنگاران روز چهارشنبه ۱۵ فبروری (۲۶ دلو) با نشر خبرنامه‌ای گفت که افراد طالبان حوالی ساعت ۴:۳۰ دقیقه روز گذشته به این تلویزیون یورش برده و کارمندان آن را تهدید کرده اند.

مرکز خبرنگاران افغانستان به نقل از یک منبع در تلویزیون تمدن گفته است: "هفت یا هشت نفر نیروهای مسلح امنیتی امارت با برخورد خشونت‌آمیز و لحن و رفتار توام با توهین و تهدیدآمیز وارد تلویزیون شدند که باعث وحشت ما شد. آنها در ساختمان تلویزیون بالا و پایین می‌رفتند و با زور و تهدید، کارمندان را در سالن جمع کردند."

این منبع مدعی شده است که افراد طالبان پس از یک‌ونیم ساعت بررسی، دو موتر مربوط به این نهاد رسانه‌ای را با خود برده اند.

در خبرنامه‌ آمده است: "مرکز خبرنگاران افغانستان هجوم نیروهای امارت اسلامی به تلویزیون تمدن و رفتار خشن توام با توهین و تهدید کارمندان و ضبط وسایل نقلیه این رسانه را یک اقدام خودسرانه و تخطی آشکار از قانون و در جهت اعمال فشار و مداخله در امور یک رسانه خبری می‌داند که مطابق با ماده چهارم قانون رسانه‌های همگانی کشور ممنوع می‌باشد."

برخی از نهادهای دیگر حامی خبرنگاران نیز، یورش افراد طالبان به این تلویزیون را تایید کرده و گفته اند که این موضوع تحت بررسی قرار دارد.

مسوول رسانه‌ای یکی از این نهادها که به دلیل تهدیدات امنیتی از ذکر نامش در گزارش خودداری کرد، به صدای امریکا گفت: "حمله بر رسانه‌ها، حمله بر آزادی بیان و ارزش‌های کار خبرنگاری است."

او از مقام‌های طالبان خواست که این موضوع را به گونه جدی بررسی کرده و عاملان آن را پاسخگو قرار دهند. طالبان تا اکنون در این مورد ابراز نظر نکرده اند.

تلویزیون تمدن در سال ۱۳۸۵ خورشیدی توسط محمد آصف محسنی، از چهره‌های برجسته مذهبی اهل تشیع و از رهبران پیشین جهادی افغانستان در کابل تاسیس شد. به گفتۀ مرکز خبرنگاران افغانستان، این تلویزیون افزون بر خبر، برنامه‌های دینی و مذهبی، فلم و سریال با محتوای اسلامی نشر می‌کند.

این در حالی است که اخیراً استخبارات طالبان به تلویزیون تمدن دستور داده بود که از نشر و پخش هر نوع فلم و سریال خودداری کند.

طالبان از زمان به دست گرفتن قدرت در اگست ۲۰۲۱، محدودیت‌های جدی بر آزادی رسانه‌ها اعمال کرده اند که امنیت و رفاه خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها را به خطر انداخته است.

XS
SM
MD
LG