لینک های دسترسی

Breaking News

چهارمین واقعه پولیو نیز در ننگرهار ثبت شد


وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان می‌گوید که یک واقعۀ مثبت دیگر پولیو در ولایت ننگرهار ثبت شد که با این حساب رقم تعداد واقعات فلج کودکان در افغانستان به چهار مورد افزایش یافت.

این وزارت امروز جمعه دوم جون (۱۳ جوزا) با نشر اعلامیه‌ای گفت که چهارمین واقعۀ مثبت پولیو در ولسوالی بهسود این ولایت تثبت شد و کودک مصاب به پولیو چهار ساله است.

وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان گفته است: "ننگرهار و کل زون شرق کشور با خطر بالای فلج اطفال مواجه است، زیرا قبلاً واقعات محیطی ویروس فلج اطفال در آنجا وجود داشته و موجودیت ویروس پولیو در آب‌های کثیف و محیط آلوده تثبیت شده بود. در ولسوالی بهسود - جایی که این واقعه ثبت شده است – نیز وضعیت عمومی حفظ الصحه ضعیف نشان داده شده است".

داکتر نیک ولی شاه مومن، رییس مرکز ملی اضطراری عملیاتی پولیو گفته است که در سال ۲۰۲۲ میلادی ۱۲ کمپاین واکسین پولیو در سراسر افغانستان راه اندازی شد که بیشترین کمپاین در تاریخ افغانستان و جهان بود.

به گفتۀ او، با توجه به راه‌اندازی چندین دور کمپاین واکسین پولیو و ثبت واقعات در سال روان، تنها واکسین کافی نیست و باید حفظ الصحه نیز رعایت گردد.

او گفت: "واکسیناسیون به تنهایی کافی نیست، علاوه بر آن باید روی تقویت روتین کار شود، باید امکانات حفظ الصحه فراهم شود، زیرا بسیاری از خانواده‌ها به آب دسترسی ندارند، باید از سوتغذیه جلوگیری شود که به دلیل فقر و تحریم‌های بین‌المللی روز به روز بدتر می‌شود، علاوه بر این سطح دسترسی به خدمات اولیه صحی در مناطق دور افتاده پایین است، وقتی مردم به خدمات اولیه صحی دسترسی ندارند، چگونه می‌توانیم انجا از فلج اطفال جلوګیری کنیم".

وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان گفته است که ویروس پولیو در محیط های آلوده وجود دارد و زمانی که کودکان در چنین محیطی بازی می‌کنند، به پولیو مصاب می‌شوند.

به گفتۀ متخصصین، پولیو تداوی ندارد و صرف با رعایت موارد بهداشتی و تطبیق واکسین پولیو می‌توان کودکان را از مصاب شدن به این بیماری نجات داد.

پیش از این سه واقعۀ فلج کودکان در ولسوالی‌های بتی‌کوت، کوت و نازیان ننگرهار ثبت شده بود.

وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان گفته است که تلاش می‌شود میزان نظارت در شرق افغانستان بیشتر شود و تمام کودکان زیر پنج سال تحت پوشش واکسیناسیون پولیو قرار گیرند.

به گفتۀ این وزارت، قرار است که در کنار کمپاین‌های سرتاسری و فرعی، کمپاین‌های اختصاصی را در حوزۀ شرق راه‌اندازی شود تا پاسخ‌دهی به موقع صورت گیرد و جلو گسترش بیماری فلج کودکان در سایر نقاط گرفته شود.

پیش از این مقامات صندوق وجهی ملل متحد برای کودکان گفته بودند که قرار است کمپاین بعدی پولیو در ماه جون راه‌اندازی شود تا تمامی کودکان در معرض تهدید در شرق افغانستان واکسین شوند.

XS
SM
MD
LG