لینک های دسترسی

Breaking News

صلح محور گفتگوهای سران حکومت و سیاسیون با خلیلزاد


سران حکومت و چهر‌ه‌های سیاسی- جهادی برای بار دوم در این هفته در مورد صلح با نمایندهٔ ویژهٔ ایالات متحده در امور مصالحهٔ افغانستان گفتگو کرده اند.

رئیس جمهور غنی در صفحه تویتر خود روز چهارشنبه (۱۴ حمل) گفته که تمرکز این نشست روی چگونگی روند گفتگوهای جاری صلح بوده است.

آقای غنی نوشته است: "بحث‌های ما روی تلاش‌های صلح به شمول گام های بعدی این پروسه و ختم خون‌ریزی در افغانستان متمرکز بود".

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیه حکومت، سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری، حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین، عبدالرب رسول سیاف، گلبدین حکمتیار، محمد محقق، کریم خلیلی و برخی از چهره‌های سیاسی دیگر در این نشست حضور داشته اند.

از جانب هیأت امریکایی، زلمی خلیلزاد، نمایندهٔ ویژهٔ ایالات متحده در امور مصالحهٔ افغانستان، جان بس، سفیر امریکا در کابل و جنرال اسکات میلر، فرمانده عمومی نیروهای امریکایی و حمایت قاطع در افغانستان شرکت داشته اند.

ریاست جمهوری افغانستان هم در اعلامیه‌ای گفته است: "شخصیت‌های جهادی و سیاسی کشور دیدگاه‌ها، نظریات و تشویش‌های خویش را در خصوص پروسۀ صلح مطرح کردند و روی اقدامات بعدی بحث‌های مفصل انجام دادند که قرار است این نشست‌ها در روزهای آینده نیز ادامه یابد".

در یک هفته گذشته این دومین دیدار زلمی خلیلزاد است که با رهبران حکومت افغانستان و برخی از چهره‌های سیاسی و جهادی در کابل دیدار می‌کند.

این نشست که در ارگ برگزار شده است در آن حمدالله محب، مشاور شورای امنیت ملی حکومت افغانستان حضور نداشته و وی تا اکنون با خلیلزاد دیدار نکرده است.

پیش از این، آقای محب از زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان انتقاد کرده و گفته بود که آقای خلیلزاد در پی تصاحب قدرت در افغانستان است. اما زلمی خلیلزاد به تازگی گفته است که در مذاکرات صلح افغانستان هیچ گونه اجندای شخصی ندارد.

XS
SM
MD
LG