لینک های دسترسی

Breaking News

بن‌بست حاکمیت در افغانستان باید پایان یابد-دپلوماتان امریکایی


دو دپلومات بلندپایه ایالات متحده امریکا، بر حل بحران سیاسی و بن‌بست حاکمیت در افغانستان تاکید کرده اند.

الیس ویلز، دستیار معاون وزارت خارجه ایالات متحده در امور آسیایی جنوبی و مرکزی بامداد پنجشنبه ۱۹ مارچ (۲۹ حوت) گفته است که رهبران افغانستان باید وحدت ملت را در اولویت قرار دهند و از آن محافظت کنند.

خانم ویلز در صفحۀ تویترش نوشته است: "دولت‌های موازی افغانستان جواب نمی‌دهند و برای مردم افغانستان مضر خواهند بود. بن بست حاکمیت باید پایان یابد".

زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان نیز، بحران سیاسی و شیوع کروناویروس را تهدیدی برای افغانستان خوانده و گفته که زمان مصلحت و کنارگذاشتن اختلاف سیاسی افغان‌ها فرارسیده است.

آقای خلیلزاد به تازگی در پیام‌های تویتری، مراسم تحلیف دوگانۀ غنی و عبدالله را پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری افغانستان "بحران سیاسی" خوانده و خواستار حل آن شده است.

پیش از این نیز نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان گفته است که به دلایل متعدد تلاش‌های وی برای سازش سیاسی میان محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله قبل از برگزاری مراسم تحلیف بی‌نتیجه ماند.

آقای خلیلزاد زمان اندک قبل از برگزاری مراسم تحلیف و موجودیت مسایل زیاد را دلیلی بر بی‌نتیجه ماندن تلاش‌هایش خوانده است.

این در حالی است که به گفتۀ وی عبدالله عبدالله ریاست شورای عالی صلح و سهم هوادارانش در حکومت پیشرو را رد کرده و به آن قناعت نکرده است.

محمد اشرف غنی و عبدلله عبدالله در ۱۹ حوت به صورت جداگانه مراسم تحلیف ریاست جمهوری افغانستان را به جا آوردند.

در حال حاضر عبدالله عبدالله، اشرف غنی را رییس جمهور افغانستان نمی‌داند؛ بلکه گفته است که خود وی رییس جمهور است.

اما در مقابل، سخنگویان ارگ بارها تاکید کرده اند که بحث انتخابات خاتمه یافته و بر اساس وثیقۀ کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، محمداشرف غنی، رییس جمهور آن کشور است.

این تنش‌ها تاثیرات روی زندگی روزمره، روابط اجتماعی، امور اداری و دپلوماتیک گذاشته است. در آخرین اقدام، سفارت ایالات متحده تمامی فعالیت‌های خدماتی‌اش را – هرچند دلیل آن روشن نیست – در افغانستان متوقف کرد.

این سفارت به روز سه شنبه ۱۷ مارچ (۲۷ حوت) به آن شهروندان امریکایی که در مورد سلامتی و امنیت شان نگران اند، دستور داده که بی‌درنگ افغانستان را ترک کنند.

XS
SM
MD
LG