لینک های دسترسی

Breaking News

وست: امیدوار نیستم دختران افغان در سال آینده تعلیمی به مکاتب و پوهنتون‌ها بروند


تامس وست، نماینده ویژهٔ ایالات متحده برای افغانستان
تامس وست، نماینده ویژهٔ ایالات متحده برای افغانستان

تامس وست، نماینده ویژهٔ ایالات متحده برای افغانستان، می‌گوید که امیدوار نیست دختران افغان بتوانند در سال تعلیمی آینده به مکاتب و دانشگاه ها بروند.

وست روز شنبه چهارم مارچ (۱۳ حوت) در صحبت با طلوع نیوز گفت که تعهد حکومت طالبان مبنی بر بازگشایی مکاتب و دانشگاه‌ها به روی دختران نتیجه‌ نداده است و تاکید کرد که ایالات متحده و جامعه بین ‌المللی خواهان بازگشایی بی ‌درنگ مکاتب و دانشگاه ها بروی دختران افغان است.

آقای وست گفت: "ما وعده‌هایی شنیدیم که آنان به زودی به مکتب باز خواهند گشت. صادقانه بگویم که این وعده‌های آنان تا حال نتیجه نداده است و نیاز به بررسی دارد."

از سوی دیگر، توماس نیکلاسن، نمایندۀ ویژه اتحادیۀ اروپا برای افغانستان، در تازه ترین سفر خود به کابل، در دیدار با مقامات طالبان بر بازگشایی مکاتب و دانشگاه ها به روی دختران و زنان تاکید کرده و گفته است که حکومت طالبان باید مشوره افغان‌ های متخصص را بشنود.

بر اساس خبرنامهٔ ریاست الوزرای حکومت طالبان که روز شنبه چهارم مارچ (۱۴ حوت) منتشر شد، این دیپلومات اتحادیهٔ اروپا گفته است که از آموزش دختران و پسران در افغانستان حمایت می‌کند.

در خبرنامه به نقل از نیکلاسن آمده است: "آرزو دارم که دروازه‌های مراکز آموزشی بر روی پسران و دختران باز شود. امارت اسلامی مشورت ‌های افغان‌های متخصص و مجرب خارج حکومت را بشنود، زیرا حکومت قبلی را همین انحصار سرنگون کرد."

حکومت طالبان پس از مسلط شدن دوباره بر افغانستان در اگست ۲۰۲۱، دروازه‌های مکاتب متوسطه و لیسه را به روی دانش‌آموزان دختر بست. افزون بر آن، وزارت تحصیلات عالی طالبان در ماه دسمبر ۲۰۲۲ ادامهٔ تحصیل زنان و دختران را در تمام دانشگاه‌های افغانستان تا "امر ثانی" منع قرار داد.

در تازه‌ترین اقدام، این وزارت به پوهنتون‌های خصوصی دستور داد که تا "امر ثانی" به دختران اجازه ندهند در آزمون کانکور این پوهنتون‌ها اشتراک کنند.

اما طالبان همواره گفته اند که محدودیت‌های آموزش زنان و دختران موقت بوده و تلاش‌ها برای مساعد کردن زمینه مطابق شریعت اسلامی و فرهنگ افغانستان در این خصوص جریان دارد.

XS
SM
MD
LG