لینک های دسترسی

Breaking News

صدیقی: بن‌بست مذاکرات دوحه پابرجاست


سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان گزارش‌ها مبنی بر حل اختلافات مذاکره کنندگان در دوحه را رد کرده و گفته است که هنوز هم این گفتگوها با بن‌بست مواجه است.

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان روز چهارشنبه ۲۵ نومبر (۵ قوس) به خبرنگاران گفت که صلاحیت‌ها و حدود هیات مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان مشخص است و بر اساس همان چارچوب مذاکرات را به پیش می‌برند.

او گفت: "شایعات و اظهاراتی که منابع کرده اند گویا بن‌بست شکسته است، من فکر نمی‌کنم که این کار شده باشد، به این معنا که طالبان از چند روز به این طرف بر مسایل مختلف تاکید دارند که از اصول و حدود صلاحیت هیات ما خارج است و هیچ وقت مردم افغانستان آن مسایل را نمی‌پذیرند".

بر اساس برخی گزارش‌ها، طالبان پیشنهاد کرده اند که به جای "دولت افغانستان" و "گروه طالبان" در اصول مذاکرات صلح افغانستان "طرفین مذاکرات" گفته شود.

اما آقای صدیقی تاکید کرد: "خواسته‌هایی از طرف گروه طالبان مطرح می‌شود، حتا مبنی بر حذف نام نظام ما که هیچ قابل قبول به مردم افغانستان و جامعۀ جهانی نیست".

سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان افزود که خواست‌های طالبان خلاف قانون اساسی این کشور است.

آقای صدیقی تاکید کرد که طالبان گروهی است که از راهکار خشونت‌ و هراس‌افگنی استفاده می‌کند و یک قوت منفی است؛ در حالی که طرف گفتگو با آن گروه "دولت جمهوری اسلامی افغانستان" و قوۀ مشروع است که هویت آن در قانون اساسی این کشور واضح بیان شده است.

او یک بار دیگر خطاب به طالبان گفت که اگر آن گروه به خواست مردم و حکومت افغانستان مبنی بر تامین آتش‌بس پاسخ نمی‌دهد، خواست جامعۀ جهانی را که در نشست ژنیو مطرح شد، بپذیرند و از خشونت دست بردارند.

حدود ۷۰ کشور و ۳۰ سازمان بین‌المللی در نشست ژنیو که شام سه شنبه پایان یافت، ضمن تعهد فراهم آوری کمک ۱۳ میلیارد دالری برای افغانستان در چهار سال آینده، ادامۀ کمک‌های شان را به استقرار فوری آتش‌بس، ادامۀ مذاکرات صلح، حفظ دستآوردهای دو دهۀ پسین به ویژه در زمینۀ حقوق بشر، دستآوردها در زمینۀ حقوق زنان و کودکان، مبارزۀ جدی بر ضد فساد اداری و تحکیم قانون در افغانستان مشروط ساختند.

XS
SM
MD
LG