لینک های دسترسی

Breaking News

بازداشت‌ها در پنجشیر؛ طالبان دوسیهٔ زندانیان این ولایت را بررسی می‌کنند


همزمان با گزارش‌ها از بازداشت ده‌ها باشندۀ ولایت پنجشیر توسط طالبان، رهبری این گروه یک کمیسیون شش نفری را توظیف کرده است تا دوسیه‌های این زندانیان را بررسی کند.

خبرگزاری دولتی باختر که توسط طالبان کنترول می‌شود، روز یکشنبه ۱۶ اکتوبر (۲۴ میزان) گزارش داد که بر اساس حکم محمد حسن آخند، رییس‌الوزرای حکومت طالبان، این کمیسیون موظف است تا تمامی دوسیه‌های بازداشت شدگان را بررسی کند.

رهبری این کمیسیون شش نفری را محمد ندیم، والی طالبان برای کابل، به عهده دارد.

این در حالی است که برخی از منابع مردمی در پنجشیر می‌گویند که باوجود فروکش کردن جنگ در هفته‌های اخیر، جنگجویان طالبان در این ولایت به بازداشت مردم ادامه داده اند.

یک باشندۀ ولسوالی رخۀ این ولایت که به دلیل تهدیدات امنیتی از ذکر نامش خودداری کرد، با فرستادن پیامی به صدای امریکا گفت که در جریان یک هفته گذشته، طالبان ده‌ها نفر، به شمول بزرگسالان را، بازداشت و حتا "شکنجه" کرده اند.

او افزود: "در روزهای اخیر، شمار شان [افراد طالبان] بسیار زیاد شده است. در چهار روز گذشته، ۷۰ نفر را از مناطق، شصت، قابضان، بخشی‌خیل و بادرخیل بازداشت و زندانی کرده اند. تمامی افراد بازداشت شده، باشندگان بومی و بسیاری آنان مصروف دهقانی بودند."

این باشندۀ ولسوالی رخه همچنان مدعی شد که طالبان باشندگان این ولسوالی را به اتهام همکاری با "جبهۀ مقاومت ملی افغانستان" بازداشت کرده اند، اما شماری از آنان پس از چندین ساعت بازداشت و شکنجه دوباره رها شده اند.

فهیم (نام مستعار) یکی از باشندگان ولسوالی آبشار این ولایت گفت که طالبان به روز پنجشنبۀ هفته گذشته پس از آن، بیش از ۱۰۰ نفر از باشندگان این ولسوالی را بازداشت کردند که شب‌هنگام بر یکی از پوسته‌های آنان شلیک شده بود.

او مدعی شد که پس از این رویداد، نیروهای طالبان تمامی مردان را از روستاهای "جیرعلی، بابا علی و سنگی‌خان" این ولسوالی بازداشت و به مرکز این ولایت منتقل کردند.

صدای امریکا تا کنون نتوانسته است این ادعاها را مستقلانه تایید کند.

مقام‌های محلی طالبان تا کنون در این مورد ابراز نظر نکرده اند و سخنگوی والی طالبان برای پنجشیر نیز تا زمان نشر این گزارش حاضر نشد که دربارۀ ادعاهای بازداشت و شکنجۀ باشندگان این ولایت صحبت کند.

پیش از این جبهۀ مقاومت ملی افغانستان به رهبری احمد مسعود مدعی شده بود که در حال حاضر، بیش از پنج‌هزار باشندۀ این ولایت در زندان‌های طالبان به سر می‌برند که در آنجا "شکنجه و لت و کوب" شده اند.

در تازه‌ترین مورد، طالبان گفتند که هبت‌الله اخندزاده، رهبر این گروه در دیدارش با رییس‌های ادارۀ استخبارات طالبان از آنان خواسته است تا مردم را به گونۀ ناحق بازداشت و زندانی نکنند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی این گروه، هفته گذشته گفت که در این دیدار هبت‌الله تاکید کرده که مردم نباید بر‌اساس "شبهات" بازداشت و توقیف شوند.

این در حالی است که هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) به تاریخ چهارم اکتوبر (۱۲ میزان) گفت که در پی نگرانی‌های این اداره در مورد ناامنی و ادعا‌های نقض حقوق بشر، تیم‌های سیاسی و حقوق بشری این ادارهٔ ملل متحد از پنجشیر دیدن کردند.

یوناما افزوده بود که "حساب دهی و حفظ حقوق تمام افغان‌ها، نکات کلیدی برای رسیدن به صلح است. یوناما درین راستا به نظارت خویش ادامه خواهد داد."

همزمان با تسلط دوبارهٔ طالبان بر افغانستان، جبههٔ مقاومت در پنجشیر شکل گرفت؛ جایی که طالبان و افراد این جبهه از اگست ۲۰۲۱ میلادی به این‌سو ،با هم درگیر اند و همواره از وارد کردن تلفات به همدیگر خبر می‌دهند.

XS
SM
MD
LG