لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان سالروز خروج کامل قوای خارجی از افغانستان را جشن گرفتند


همزمان با یک سالگی خروج نظامیان امریکایی از افغانستان، هبت‌الله اخندزاده، رهبر گروه طالبان در پیامی به این مناسبت از جامعه بین‌المللی خواسته است که سیاست معقول را در برابر افغانستان اختیار کرده و به ارادۀ مردم آن احترام بگذارند.

در پیام رهبر طالبان که روز چهارشنبه ۳۱ اگست (نهم سنبله) به مناسبت سالروز خروج قوای امریکایی از افغانستان منتشر شد، آمده است که جامعۀ جهانی باید استقلال و تمامیت ارضی افغانستان را احترام کرده و بگذارد تا افغان‌ها در کشور خود، "نظام مستقل اسلامی" داشته باشند.

آخرین گروه نظامیان امریکایی به تاریخ ۳۰ اگست (هشتم سنبله) سال گذشته از افغانستان بیرون شدند و به طولانی‌ترین جنگ ایالات متحده نقطۀ پایان گذاشته شد.

حکومت طالبان خروج نظامیان امریکایی و خروج قوای خارجی از افغانستان را به معنای "پیروزی شان" و "پایان اشغال افغانستان" توسط ایالات متحده عنوان کرده و مقام‌های این گروه، در میدان هوایی بگرام و برخی و ولایات دیگر از این روز تجلیل کردند.

در پیام رهبر طالبان آمده است: "امارت اسلامی... بالای جامعه بین‌المللی صدا می‌زند که تجربه ۲۰ سال گذشته برای آینده رهنمود خوبی شده می‌تواند، ما مشاهده کردیم که هرگونه پالیسی فشار و تهدید بالای مردم افغانستان در ۲۰ سال گذشته ناکام بود و تنها باعث افزایش بحران گردید."

طالبان به تاریخ ۱۵ اگست ۲۰۲۱ بر افغانستان مسلط شدند و با آنکه از حاکمیت آنان بیش از یک سال ‌می‌گذرد، تا کنون حکومت این گروه توسط هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده است.

طالبان مدعی اند که تمام شرایط مشروعیت بین‌المللی را برآورده کرده اند، اما جامعه جهانی، از جمله ایالات متحده، از رویکرد طالبان به ویژه در زمینۀ تشکیل حکومت همه‌شمول، احترام به حقوق بشر به شمول حقوق زنان و اقلیت‌ها و قطع رابطه با گروه‌های دهشت افگن نقد کرده اند.

در این حال، خبرگزاری دولتی باختر از برگزاری مراسمی با حضور مقام‌های ارشد طالبان و دپلومات‌های برخی از کشورهای خارجی مستقر در کابل، در میدان هوایی بگرام خبر داد.

در این مراسم با حضور پلومات‌های سفارت‌های چین، روسیه، ترکیه و پاکستان، هلیکوپترهای امریکایی نوع بلک هاک، وسایل و تجهیزات نظامی امریکایی که طالبان آن را پس از تسلط بر افغانستان به دست آوردند، به نمایش گذاشته شد.

محمد حسن اخند، رییس الوزرای حکومت طالبان در این مراسم گفت کشورهایی که در گذشته افغانستان را "اشغال" کرده بودند، هنوز هم برای این کشور مشکلات ایجاد کرده اند. او افزود که قوای خارجی با بیرون شدن از این کشور، همه چیز را با خود بردند و بر افغانستان محدودیت‌های تازه وضع کرده اند که این کار، سبب "افزایش فقر و آوارگی مردم شد".

محمد حسن اخند اضافه کرد که فشارها و تحریم‌های جامعۀ جهانی برای آنان راه حل نیست و باید مشکلات موجود از طریق "تفاهم" حل شود.

ایالات متحده و شماری از کشورهای دیگر پس از تسلط دوبارهٔ طالبان بر افغانستان، در حدود نه میلیارد دالر از دارایی افغانستان در بیرون از این کشور را منجمد کردند.

در جریان یک سال گذشته، مقام‌های ارشد طالبان به شمول هبت‌الله آخندزاده بارها خواستار روابط بهتر با امریکا و دیگر کشورهای جهان شدند. طالبان در این مدت، همچنان بارها از ایالات متحده و سایر کشورهای جهان خواستار تعامل دپلوماتیک با حکومت طالبان شده اند.

XS
SM
MD
LG