لینک های دسترسی

Breaking News

عفو بین‌الملل: جهان وضعیت اسفبار دختران دانش‌آموز افغان را نادیده نگیرد


سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید که با آغاز سال تعلیمی جدید مکاتب در افغانستان باز شد، اما دختران همچنان از رفتن به مکتب محروم مانده اند.

عفو بین‌الملل با راه‌اندازی کمپاین دادخواهی برای آموزش دختران و زنان در افغانستان گفته است که ممنوعیت آموزش دختران غیرقابل توجیه و نقض حقوق اساسی بشر برای آموزش است.

این سازمان ناوقت جمعه ۲۲ مارچ (سوم حمل) با نشر پیامی در شبکه اجتماعی ایکس گفته است: "ممنوعیت آموزش دختران توسط طالبان، آینده آنها را از بین می‌برد. جهان نمی‌تواند از وضعیت اسفبار آنها چشم‌پوشی کند.

وزارت معارف حکومت طالبان سال نو تعلیمی را در مناطق سردسیر افغانستان از جمله کابل به تاریخ اول حمل آغاز کرد، اما مکاتب دخترانه بالاتر از صنف ششم همچنان بسته ماند.

سید حبیب‌الله آغا، سرپرست وزارت معارف حکومت طالبان در مراسم آغاز سال جدید تعلیمی در لیسه امانی شهر کابل بر آموزش علوم عصری در کنار علوم دینی تاکید کرد، اما در مورد بازگشایی مکاتب لیسه و متوسطه دختران چیزی نگفت.

ملل متحد گفته است که بیش از ۹۰۰ روز می‌شود که دختران بالای ۱۲ سال از آموزش در مکاتب و دانشگاه‌ها محروم شده اند.

هم‌زمان با آغاز سال تعلیمی جدید، هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) نیز از طالبان خواست که ممنوعیت آموزش برای دختران و زنان در مکاتب بالاتر از دوره ابتدایی و نیز دانشگاه‌ها را لغو کنند.

یوناما با تاکید بر اینکه آموزش برای صلح و رفاه همه لازمی است، از مقامات طالبان خواست که به این ممنوعیت غیرقابل توجیه و آسیب‌رسان پایان دهند.

برخی مدافعان حقوق زن می‌گویند که مسدود ماندن مکاتب متوسطه و لیسه به روی دختران در افغانستان برای سومین سال پیهم، از عدم تغییر موضع حکومت طالبان به سمت زنان نمایندگی می‌کند.

طالبان همواره در واکنش به انتقادها، بحث آموزش دختران را در افغانستان، موضوع داخلی عنوان کرده اند.

از زمان به قدرت رسیدن حکومت طالبان در سال ۲۰۲۱، مکاتب متوسطه و لیسه به روی دختران در افغانستان مسدود است، هرچند طالبان در ابتدا گفته بودند که ممنوعیت آموزش دختران موقتی است، اما با گذشت بیش از دو و نیم سال این محدودیت و محرومیت پابرجا مانده است.

گروه

XS
SM
MD
LG